Τα κορίτσια, οι μαθητές που έχουν βιώσει πείνα εξαιτίας της φτώχειας και παιδιά που είχαν χρειαστεί ψυχιατρική υποστήριξη, αντιμετωπίζουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο κατάθλιψης, άγχους και διαταραχής της ευζωίας τους εξαιτίας της πανδημίας και της διακοπής της παρακολούθησης των μαθημάτων στο σχολείο τους.
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει μελέτη που έγινε σε περίπου 12.000 μαθητές ηλικίας 12-21 ετών στη Μ. Βρετανία, και οι οποίοι στο πρώτο κύμα της πανδημίας παρέμειναν σπίτι σε σύγκριση με μαθητές που παρακολουθούσαν τα μαθήματά τους στο σχολείο.
Όπως είναι φυσικό, επισημαίνει η μελέτη, και η κατηγορία των μαθητών που παρακολουθούσε μαθήματα δια ζώσης αντιμετώπισε ψυχικά προβλήματα εξαιτίας της πανδημίας, όμως στα προβλήματα αυτά είχαν συντελέσει επίσης τα ατομικά τους χαρακτηριστικά και καταστάσεις στο περιβάλλον τους.
Συνολικά, το 14% των εφήβων μαθητών που μετείχαν στη μελέτη εμφάνισε κατάθλιψη, το 10% άγχος και το 38% είδε την ποιότητα ζωής του να μειώνεται.
Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JCPP Advances και σύμφωνα με την επικεφαλής της Κάρεν Μάνσφιλντ από το τμήμα Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, είναι σημαντικό να αναγνωρίζονται καταστάσεις που μπορούν να επηρεάσουν τους μαθητές στη διάρκεια των lockdown, τόσο για να προσδιορίζονται οι περιορισμένοι χώροι του σχολείου, όσο και για να υποστηρίζεται αποτελεσματικά η εκπαίδευση των παιδιών καθώς και η καλή διαβίωσή τους. Στη μελέτη καταφέραμε να έχουμε τις απαντήσεις από ομάδα μαθητών με διαφορετικά χαρακτηριστικά μεταξύ τους κατά τη διάρκεια του πρώτου μερικού κλεισίματος των σχολείων. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν τους παράγοντες κινδύνου που είναι ήδη γνωστοί, καθώς επίσης και πρόσθετες καταστάσεις που σχετίζονται σημαντικά με την καλή ψυχική υγεία των μαθητών και του ευ ζην τους σε περίοδο lockdown.
Για την εξαγωγή συμπερασμάτων, οι επιστήμονες ανέλυσαν οκτώ διαφορετικούς παράγοντες κινδύνου, μεταξύ των οποίων η δυνατότητα πρόσβασης στο σχολείο σε περιστατικά κατάθλιψης, άγχους και αυτοαναφερόμενης διαταραχής στην ευζωία τους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, εκτός από τα κορίτσια, τους μαθητές που έχουν βιώσει πείνα λόγω φτώχειας και όσους είχαν δεχθεί ψυχιατρικές υπηρεσίες υγείας, ευάλωτοι ήταν και οι μαθητές των οποίων οι γονείς εργάζονταν οπότε έπρεπε να βγουν από το σπίτι, οι μαθητές που προετοιμάζονταν για εθνικές εξετάσεις κλπ. Η ψυχική υγεία διαταράχθηκε σε μαθητές που έπαιρναν ένα γεύμα στο σχολείο καθώς αυτοί βρίσκονται μεταξύ των πιο ευάλωτων μαθητών.
Με το μερικό κλείσιμο των σχολείων από το οποίο εξαιρέθηκαν τα παιδιά των οποίων οι γονείς ήταν εργάτες και έπρεπε να βγουν από το σπίτι για να δουλέψουν, τα παιδιά που θεωρούνταν ευάλωτη ομάδα επειδή είχαν ανάγκη ψυχολογικής υποστήριξης ή ζουν με την στήριξη της πρόνοιας, και στη συνέχεια το μερικό άνοιγμα των σχολείων για μαθητές που θα έδιναν εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο, δημιουργήθηκαν ανησυχίες για ενίσχυση των ανισοτήτων που ήδη υπάρχουν.
Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι το κλείσιμο των σχολείων, μπορεί να έχει μοναδικά οφέλη για ειδικές κατηγορίες μαθητών, όπως αυτοί που δέχονται επιθέσεις από τους συμμαθητές τους, αλλά μπορεί να είναι ιδιαίτερα βλαπτικό για παιδιά που χρειάζονται ψυχολογική στήριξη. Επιπροσθέτως, αναδεικνύονται και άλλοι παράγοντες κινδύνου στο σπίτι, όπως η οικογενειακή βία, ο περιορισμένος χώρος, οικονομικά προβλήματα, μονογονεϊκές οικογένειες μπορεί να προκαλέσουν αυξημένες κακουχίες και ενδέχεται να οδηγήσουν σε άμεσες ή μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των εφήβων.
Από τους 11.765 εφήβους μαθητές που μετείχαν στη μελέτη, οι 10.633 απάντησαν ότι είχαν αλλαγές στην ψυχική υγεία τους. Το 63% των μαθητών ήταν κορίτσια. Το 14% των συμμετεχόντων εμφάνισε κατάθλιψη πάνω από όριο της κλινικής διάγνωσης, το 10% εμφάνισε άγχος και το 38% ανέφερε υποβάθμιση της ποιότητας ζωής τους στη διάρκεια του lockdown.