Επιστρέφουν στην Εθνική Πινακοθήκη οι κλεμμένοι πίνακες -το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο και ο «Ανεμόμυλος» του Μοντριάν- που μετά από 9 χρόνια, βρέθηκαν σε μια ρεματιά στην Κερατέα, τυλιγμένοι με μπλε σακούλες σκουπιδιών και μονωτική ταινία.
Οι δυο πινάκες του Πικάσο και του Μοντριάν είχαν κλαπεί το 2012 από έναν 49χρονο οικοδόμο ο οποίος βρίσκεται στα χέρια των Αρχών και οδηγείται στη δικαιοσύνη.
Ωστόσο, ένα τρίτο έργο σε χαρτί του Γκ. Κάτσια, το οποίο επίσης είχε αφαιρεθεί από τον δράστη, φέρεται να πετάχτηκε από τον ίδιο αμέσως μετά την κλοπή, καθώς θεώρησε ότι είχε καταστραφεί.
Το γιατί δεν ήταν εύκολο να πωληθούν οι δύο κλεμμένοι πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης, εξήγησε στην ΕΡΤ, ο δικηγόρος, συλλέκτης και εκτιμητής έργων τέχνης, Στέλιος Γκαρίπης. Όπως είπε, ο καθ’ ομολογία δράστης της κλοπής, διατηρούσε ένα λογαριασμό στο twitter, στον οποίο επί σειρά ετών, δηλαδή από το 2013 και μετά, παρακολούθησε τις τιμές των έργων του Πικάσο -και συγκεκριμένα των γυναικείων πορτραίτων σαν αυτό που είχε κλέψει τους οίκους δημοπρασιών προκειμένου να είναι ενήμερος για το ποια είναι η τιμή στην αγορά του συγκεκριμένο έργο.
Ο δράστης μάλιστα παρακολουθούσε δικαστικές εξελίξεις με πίνακες και έργα τέχνης που βρέθηκαν εγκαταλελειμμένα, που είχαν κλαπεί και ομοίως εξελίξεις από εταιρείες που παρακολουθούσαν και προσπαθούσαν να εντοπίσουν κλεμμένα έργα τέχνης.
Από την πλευρά της η ιστορικός τέχνης Εργίνα Ξυδούς, είπε ότι είναι κρίμα που τα έργα πέρασαν αυτή την ταλαιπωρία. «Οι Αρχές που ασχολούνται με έργα τέχνης θα πρέπει να καλούν ειδικούς συντηρητές που θα τους συμβουλεύουν για τον χειρισμό τέτοιων αντικειμένων».
Όπως τόνισε η κ. Ξυδούς η επιλογή των έργων δεν ήταν τυχαία και ότι «η κλοπή μοιάζει προσχεδιασμένη».
Υπενθυμίζεται ότι η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σημείωσε ότι : «Ο πίνακας του Πικάσο δεν θα μπορούσε να εκτεθεί ή να πουληθεί, καθώς έχει ιδιόχειρη αφιέρωση του ίδιου και είναι εύκολα αναγνωρίσιμος»,