Εργα για την ανάπτυξη «5G λωρίδων κυκλοφορίας» που θα διευκολύνουν την ημιαυτόνομη οδήγηση φορτηγών σε έξι μεγάλους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους, συνολικού μήκους 2.011 χιλιομέτρων, προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
Σύμφωνα με το σχέδιο, το συγκεκριμένο έργο ύψους 160-180 εκατ. ευρώ θα οδηγήσει σε νέες επενδύσεις στον τομέα της συνδεδεμένης και αυτόνομης κινητικότητας, ενισχύοντας θεαματικά την ανταγωνιστικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας.
Ειδικότερα, το έργο αποσκοπεί στη δημιουργία γρήγορων «διαδρόμων 5G» σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, παρέχοντας τη δυνατότητα για την αυτόνομη μετακίνηση των φορτηγών του μέλλοντος! Τέτοιοι διάδρομοι μεταφορών μπορούν να δημιουργηθούν από τη Βόρεια Ελλάδα μέχρι τη Νότια, την Κεντρική και τη Δυτική Ελλάδα, αλλά και την Πελοπόννησο. Μέσω των «5G λωρίδων κυκλοφορίας», τα αυτόνομα φορτηγά θα μπορούν με μικρότερο κόστος και μεγαλύτερες ταχύτητες να εξασφαλίζουν την αδιάλειπτη ροή των εμπορευματικών μεταφορών.
Πέραν των δικτύων 5G, θα εγκατασταθούν και άλλα «έξυπνα» συστήματα, τα οποία θα καλύπτουν όλους τους μεγάλους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους, και συγκεκριμένα τα τμήματα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, Εγνατία οδός, Ιονία οδός, Ε65, Ολυμπία οδός και Μορέας. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά φιλόδοξο έργο για τα ελληνικά δεδομένα, το οποίο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, θα μπορεί να υλοποιηθεί μελλοντικά μέσω ΣΔΙΤ, αλλάζοντας ριζικά τον τομέα των μεταφορών στη χώρα. Πέραν αυτού, οι βασικοί αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας θα ενταχθούν και στην πρωτοβουλία των «διασυνοριακών δρόμων 5G» που έχει αναληφθεί σε επίπεδο ΕΕ, με στόχο την υποστήριξη της ασφαλούς και αυτοματοποιημένης οδήγησης.
Ηδη σήμερα στους δρόμους αρκετών χωρών της ΕΕ μπορεί κανείς να συναντήσει ομάδες οχημάτων τα οποία κινούνται χάρη σε εφαρμογές που στηρίζονται στην ύπαρξη και στη λειτουργία των δικτύων 5G στις βασικές οδικές αρτηρίες. Εκτιμάται ότι μέσα στα επόμενα χρόνια ομάδες από «νταλίκες» που θα μεταφέρουν κοντέινερς θα μπορούν σε λιγότερο χρόνο και με λιγότερο κόστος να φθάνουν μέσω μιας βασικής εθνικής οδικής αρτηρίας στα σύνορα, με τη βοήθεια ενός δικτύου 5G.
Οι εικόνες από το… μέλλον δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια πρόγευση των αλλαγών που έρχονται με τα νέα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 5G, στα οποία θα βασιστούν ορισμένα από τα έργα που έχει συμπεριλάβει η κυβέρνηση στο ελληνικό σχέδιο για την αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το πλέον χαρακτηριστικό έργο είναι αυτό που εισάγει… ευφυΐα στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους και δημιουργεί έναν εικονικό διάδρομο κίνησης, ο οποίος θα εγγυάται την ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων και την προώθησή τους προς τις αγορές της Ευρώπης.
Το ελληνικό σχέδιο προβλέπει ότι κατά μήκος των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων θα εγκατασταθεί 5G υποδομή όπου οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων θα κινούνται αυτόνομα (για την ακρίβεια, σε μια ημιαυτόνομη οδήγηση) και με απόλυτη ασφάλεια τόσο για τα ίδια όσο και για τους υπόλοιπους οδηγούς. Με την υλοποίηση του έργου η Ελλάδα αναμένεται να διαθέτει μια ολοκληρωμένη υποδομή, όπου για παράδειγμα ένας στόλος φορτηγών θα κινείται συγχρονισμένα προς τα βόρεια σύνορα της χώρας, με οικονομικότερη χρήση καυσίμων και με δυνατότητα άμεσης προσαρμογής στις συνθήκες που επικρατούν στον δρόμο. Είναι χαρακτηριστικό ότι παλαιότερες τεχνολογίες (4G, 4G+ κ.λπ.) που δοκιμάστηκαν τα αμέσως προηγούμενα χρόνια σε πιλοτικά προγράμματα στην Ευρώπη έδειξαν πως το λογισμικό που αναλαμβάνει να… κρατήσει το τιμόνι σε ένα αυτόνομο όχημα μπορεί να αντιδράσει σε χρόνο κάτω από το ένα δέκατο του δευτερολέπτου, όταν ένας κανονικός οδηγός μπορεί να χρειαστεί τουλάχιστον ένα δευτερόλεπτο, και αυτή η διαφορά είναι ικανή να σώσει ζωές.
Σήμερα στους δρόμους αρκετών χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπορεί κανείς να συναντήσει μικρές ομάδες οχημάτων (συνήθως σε τετράδες), τα οποία κινούνται χάρη σε εφαρμογές που στηρίζονται στην ύπαρξη και λειτουργία των δικτύων 5G στις βασικές οδικές αρτηρίες. Οι «ημιαυτόνομες συνοδείες» αποτελούν πλέον μια νέα πραγματικότητα, την οποία βιώνουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι στις μεταφορές.
Συγκεκριμένα, ενώ όλα τα φορτηγά έχουν κάποιο άτομο στην καμπίνα τους, μόνο ο οδηγός στην καμπίνα του προπορευόμενου οχήματος είναι ενεργός. Ολοι οι άλλοι έχουν επικουρικό ρόλο και… κινούνται στον αυτόματο!
Στην πλήρη ανάπτυξή του, το έργο των «5G διαδρόμων» στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους θα εξασφαλίζει ταχεία και ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση καυσίμου, γεγονός με προφανή οφέλη για το περιβάλλον.