To κίνημα και οι υπερβολές της «πολιτικής ορθότητας» φαίνεται πως σαρώνει και τον χώρο της Παιδείας. Εχουν αρχίσει να πληθαίνουν οι φωνές κριτικής, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, απέναντι σε κλασικά κείμενα λογοτεχνείας, όπως είναι τα έργα του Όμηρου και του Σαίξπηρ. Σε εξέλιξη βρίσκεται μια επιχείρηση προσπάθειας παρεμπόδισης των Αμερικανών μαθητών από την πρόσβαση τους σε έργα κλασικής Λογοτεχνίας, όπως ο Βασιλίας Ληρ ή η Οδύσσεια κατηγορώντας τα κείμενα για βία και ρατσισμό. Τα γεγονότα έφερε στο προσκήνι με άρθρο της η εφημερίδα «Wall Street Journal».
Με το σύνθημα #DisruptTexts («Διακοπή κειμένων»), ιδεολόγοι, δάσκαλοι σε σχολεία αλλά και «ταραξίες» του Τwitter διαδίδουν θεωρίες κατά των κλασικών κειμένων – από τον Όμηρο έως τον Φ. Σκοτ Φίτζεραλντ. Κεντρικό τους σύνθημα είναι ότι στη σημερινή εποχή δεν έχουν θέση στην παιδαγωγική κείμενα που γράφτηκαν 100 χρόνια και πίσω και περιγράφουν περιστατικά βίας, ρατσισμού, μισογυνισμού που αφορούσαν άλλες κοινωνιές παρωχημένες πλέον. Θεωρούν πως «μπερδεύουν» ψυχολογικά τους νέους και τους μεταδίδουν λάθος μηνύματα συμπεριφοράς.
Σύμφωνα με την θεωρία τους, τα παιδιά δεν θα πρέπει να διαβάζουν έργα που δεν παραπέμπουν σε οτιδήποτε άλλο από την γλώσσα και τις συμπεριφορές που χρησιμοποιούμε σήμερα – ειδικά εκείνα τα έργα στα οποία ο ρατσισμός, ο σεξισμός, ο αντισημιτισμός και άλλες μορφές μίσους είναι ο «κανόνας». Με άλλα λόγια θέλουν και ζητούν να «διαγραφούν» από σχολικά κείμενα έργα του Ομήρου, του Σαίξπηρ, του Νίτσε και πάρα πολλών άλλων κλασσικών.
«Είμαστε πολύ περήφανοι να λέμε ότι η Oδύσσεια αφαιρέθηκε φέτος από το πρόγραμμα σπουδών!» αναφέρουν καθηγητές του σχολείου της Μασσαχουσέτης που έκοψε την Οδύσσεια από την διδασκαλία στις τάξεις του Δημοτικού, θεωρώντας ότι ο Ομηρος γράφει σεξιστικά και ρατσιστικά!
Τα ίδια πιστεύει και η γνωστή μυθιστοριογράφος Πάτμα Βενκατραμάν, όπως γράφει σε άρθρο της στη σχολική επιθεώρηση «School Library Journal», σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Wall Street Journal».
«Κανένας συγγραφέας δεν είναι αρκετά πολύτιμος», όσο μεγάλος και αν είναι, για την μυθιστοριογράφο Βενκατραμάν.
#DisruptTexts has a clearly defined interdisciplinary scholarly theoretical foundation that can be read. But its critics never engage with the readings or ideas. They just bemoan any push against the status quo. They don’t care about intellectual curiosity. They care about power.
— Cody Miller (@CodyMillerELA) December 28, 2020
Σε ό,τι αφορά τον Σαίξπηρ, η ίδια επισημαίνει ότι έζησε σε μια εποχή που επικράτησαν τα αισθήματα μίσους, κατά συνέπεια κινδυνεύει να περάσει στον αναγνώστη ένα υποσυνείδητο μήνυμα ότι η ακαδημαϊκή αριστεία υπερτερεί της ρητορικής του μίσους.
«Οι λεπτές πολυπλοκότητες της λογοτεχνίας απαλύνονται στην ακατέργαστη διακλάδωση των «διατομεακών» αγώνων εξουσίας», υποστηρίζει ο καθηγητής Αγγλικών του Σιάτλ, Έβιν Σιν.
You don’t have to read white literature to be” well rounded” or “play the game” or be “educated” or “competitive.” I tell my students, spark notes these texts for references BUT let’s read literature that is more relevant and inclusive to our community #DisruptTexts
— Madison Payton (@MadisonPayton2) December 23, 2020
Το 2018 είχε γράψει ότι καλύτερα «να πέθανε» από το να διδάξει το «The Scarlet Letter» («Το άλικο γράμμα γράμμα») εκτός αν το μυθιστόρημα του Ναθάναελ Χόθορν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την «καταπολέμηση της μισογυνισμού και της ντροπής».
Η εκστρατεία «διακοπής κειμένων» έγινε πρόσφατα περισσότερο γνωστή στο ευρύ κοινό όταν η δασκάλα που τάσσεται κατά του ρατσισμού, Λορένα Ζερμάν, παραπονέθηκε σημοσίως ότι πολλά κλασικά έργα γράφτηκαν πριν από 70 χρόνια:
«Σκεφτείτε την αμερικανική κοινωνία πριν από τόσα χρόνια και τις αξίες που διαμόρφωσαν στη συνέχεια αυτό το έθνος. Αυτό είναι που υπάρχει σε αυτά τα βιβλία».
Από την πλευρά της, η Τζέσικα Κλουές, συγγραφέας μυθοπλασίας έργω για μικρά παιδιά και εφήβους, απάντησε κάνοντας καυστικά σχόλια: «Αν αμφιβάλεις ότι ο Χόθορν βρισκόταν στο πλευρό όσων επικρίνουν τους πουριτανούς… τότε είσαι απολύτως ηλίθια και δεν πρέπει να έχεις τον τίτλο της καθηγήτριας στο βιογραφικό σου στο Τwitter». Σε λίγα λεπτά, το Διαδίκτυο βομβαρδίστηκε από σχόλια κατηγορώντας την κυρία Κλουές για ρατσισμό και «βία» και ζήτησε από τον εκδοτικό οίκο «Penguin Random House» να ακυρώσει το συμβόλαιό της.
Ο εκδότης συνέχισε την συνεργασία του μαζί της μάλλον όμως η κυρία Κλουές έγραψε μία επιστολή συγνώμης: «Αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη για τον απρόκλητο θυμό μου προς τη Λορένα Ζερμάν… Έχω δεσμευτεί να μάθω περισσότερα για τη σημαντική δουλειά της κυρίας Ζερμάν με το #DisruptTexts. . . . Θα προσπαθήσω να το κάνω καλύτερα.»
Αυτό δεν εμπόδισε τον συνεργάτη της κυρίας Κλουές, Μπρουκς Σέρμαν, να καταγγείλει τις «ρατσιστικές και απαράδεκτες» απόψεις της και να τερματίσει την επαγγελματική τους σχέση. Όμως, η εκστρατεία για λογοκρισία των κλασικών, φαίνεται να έχει αποτελέσματα.
«Να είσαι όπως ο Οδυσσέας και να ενστερνιστείς το μεγάλο ταξίδι προς την απελευθέρωση (στη συνέχεια, πέταξε την Οδύσσεια από το βιογραφικό σου επειδή είναι σκουπίδι)», έγραψε ο Σι Μάρτιν τον περασμένο Ιούνιο.
«Χαχαχα», απάντησε η Χίδερ Λέβιν, καθηγήτρια Αγγλικών στο Λύκειο «Lawrence» της Μασαχουσέτης.
«Είμαστε πολύ περήφανοι να λέμε ότι η «Οδύσσεια» αφαιρέθηκε φέτος από το πρόγραμμα σπουδών!» δηλώνει ενερυθρίαστα η Χίδερ Λέβιν, καθηγήτρια Αγγλικών στο Λύκειο «Lawrence» της Μασαχουσέτης.
Όταν ο αρθρογράφος της εφημερίδας ήρθε σε επαφή με την κυρία Λέβιν για να το επιβεβαιώσει, η ίδια απάντησε ότι βρήκε την έρευνά του «επεμβατική» στη δουλειά της και αρνήθηκενα απαντήσει.
Επίσης ούτε ο πρόεδρος του Τμήματος Αγγλικών των Δημόσιων Σχολών του Lawrence, Ρίτσαρντ Γκορχαμ, δεν απάντησε σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σχολιάζει η εφημερίδα «Wall Street Journal».
«Είναι τραγωδία το γεγονός ότι, αυτό το κίνημα κατά της διανόησης με στόχο την απαγόρεση των κλασικών κερδίζει έδαφος μεταξύ των εκπαιδευτικών και της εκδοτικής βιομηχανίας», επισημαίνει από την πλευρά του ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Τζον ντελ Αρόζoν, υποστηρίζοντας με θέσμη τις απόψεις της κυρίας Κλουές και προσθέτει πως «η διαγραφή της ιστορίας των μεγάλων έργων περιορίζει μόνο την ικανότητα των παιδιών να μορφωθούν σωστά».
«Έάν υπάρχει κάτι κακό στην κλασική λογοτεχνία, πηγάζει από τη μη διδασκαλία της. Οι μαθητές που δεν δικαιούνται να διαβάσουν θεμελιώδη κείμενα, μπορεί να φανταστούν τον εαυτό τους τυχερό… αυτό είναι που θέλουν οι άνθρωποι που στηρίζουν την εκστρατεία #DisruptTexts – αλλά σε σύγκριση με τους καλύτερα μορφωμένους συνομηλίκους τους, θα υποφέρουν από γλωσσική φτώχεια και πολιτιστικές αναφορές. Το χειρότερο, δεν το γνωρίζουν καν», σχολιάζει με δηκτικότητα το άρθρο της εφημερίδας.