Τα …ρέστα του με ένα αρκετά φιλόδοξο πλάνο μετασχηματισμού που θα ολοκληρωθεί σε βάθος τριετίας φαίνεται ότι “παίζει” ο κ. Νίκος Λαβίδας στην προσπάθεια του να επαναφέρει την ΑΒ Βασιλόπουλος σε τροχιά ανάπτυξης, έπειτα από αρκετά χρόνια κατά τα οποία η αλυσίδα φαίνεται καθηλωμένη κόντρα στην γενικότερη άνοδο της αγοράς και των μεγάλων της ανταγωνιστών.
Το νέο σχέδιο, που παρουσίασε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της μητρικής, όπως διαβεβαίωσε, έχει την πλήρη υποστήριξη της μητρικής Ahold Delhaize και προσβλέπει σε βελτίωση των ποιοτικών οικονομικών στοιχείων και στην γενικότερη ανάταση της ελληνικής θυγατρικής. Ταυτόχρονα διέψευσε για ακόμα μία φορά τις συζητήσεις για ‘πωλητήριο’ της αλυσίδας, ξεκαθάρισε ότι τελικά τα καταστήματα χονδρικής ENA Cash & Carry δεν θα πουληθούν, και προανήγγειλε την εξαγορά μίας μικρής αλυσίδας καταστημάτων ως το τέλος της χρονιάς!
«Υπάρχει ένα πλάνο τριετίας. Ο μέτοχος θέλει να δει την Ελλάδα να αναπτύσσεται. Για να αναπτυχθείς όμως πρέπει πρώτα να μετασχηματιστείς» σημείωσε ο κ. Λαβίδας φροντίζοντας παράλληλα να στείλει και τα μηνύματα του προς την αγορά αναφορικά με τις συζητήσεις περί πώλησης της ΑΒ Βασιλόπουλος: «Δεν είναι εύκολο να μας εξαγοράσει κάποιος. Ειδικά παίκτες μικρότεροι μας!», σημείωσε επικαλούμενος τις ταμειακές ροές της εταιρείας, τα προσαρμοσμένα EBITDA αλλά και τον μηδαμινό δανεισμό μιας και τα δανειακά βάρη της εταιρείας είναι μόλις 70 εκατ. ευρώ και αφορούν ομολογιακό απ’ την μητρική.
Σημειωτέον πως με βάση τις οικονομικές καταστάσεις που ανήρτησε η ΑΒ Βασιλόπουλος, το 2023, πληθωριστική χρονιά κατά την οποία η αγορά αναπτύχθηκε με 8,9% (NielseniQ), η ΑΒ εμφάνισε οριακή μείωση (-0,6%) με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται στο 1,97 δισ. ευρώ από 1,98 δισ. ευρώ το 2022. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στην κερδοφορία της εταιρείας. Το μικτό κέρδος υποχώρησε στα 510 εκατ. ευρώ από 514,7 εκατ. ευρώ το 2022 παρουσιάζοντας μείωση 0,9%.
Τα Προσαρμοσμένα Λειτουργικά Κέρδη ανήλθαν σε 29 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 30,2 εκατ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σημειώνεται ότι η αυξημένη απομείωση των παγίων περιουσιακών στοιχείων οφείλεται στο πλάνο μετατροπής 50 καταστημάτων σε Franchise. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις εντός του 2023 υπήρξε απομείωση της αξίας των ενσώματων περιουσιακών στοιχείων κατά το ποσό Ευρώ 14,744 εκατ. ευρώ που επιβάρυνε τα αποτελέσματα της χρήσης. Τα EBITDA ανήλθαν σε 132,1 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 131,5 εκατ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας μικρή αύξηση κατά 0,4% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το τελικό αποτέλεσμα, από την άλλη, ήταν ζημιογόνο φθάνοντας τα 19,27 εκατ. ευρώ καθαρές ζημιές, από 2,47 εκατ. ευρώ. Εξέλιξη που ο κ. Λαβίδας απέδιδε στην απομείωση της αξίας των ενσώματων περιουσιακών στοιχείων.
«Το 2023 ήταν μια χρονιά μετάβασης και η εκκίνηση όλων όσα θα κάνουμε τα επόμενα τρία χρόνια» ανέφερε ο κ. Λαβίδας. Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται το πλάνο αναδιάρθρωσης του δικτύου με τη μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε franchise, ένα μοντέλο που εφαρμόζει ήδη η μητρική στο Βέλγιο. Aπό το 2023 με 128 εταιρικά καταστήματα να περνούν σταδιακά σε νέους ιδιοκτήτες. Στο πλάνο της εν Ελλάδι θυγατρικής της Ahold Delhaize είναι έως το τέλος του 2024 η μετατροπή συνολικά 48 καταστημάτων σε franchise, και το κλείσιμο 11 εταιρικών καταστημάτων με παράλληλη επένδυση σε 63 νέα καταστήματα τόσο στο μοντέλο του franchise όσο και στο δίκτυο εταιρικών καταστημάτων ΑΒ.
Γενικά όπως εξήγησε ο κ. Λαβίδας ο στόχος είναι να περάσουν σε νέους ιδιοκτήτες όλα τα μικρά καταστήματα κάτω των 600 τ.μ. με το όφελος για την ΑΒ να απορρέει τόσο από τη μείωση του λειτουργικού κόστους όσο και από το γεγονός ότι τα franchise που λειτουργούν κυρίως ως οικογενειακές επιχειρήσεις πετυχαίνουν συνήθως καλύτερες επιδόσεις από τα εταιρικά.
Η έμφαση δίνεται στα convenience store μια αγορά που υπολογίζεται περίπου στα 3 δισ. ευρώ και αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για την ΑΒ όπως είπε ο κ. Λαβίδας. Το σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου franchise, εστιάζει σε περιοχές εκτός Αττικής και νησιωτικές περιοχές όπου ο τουρισμός λειτουργεί ως καταλύτης στα έσοδα των σούπερ μάρκετ. Και κατ΄ επέκταση στον τζίρο της ΑΒ αφού είναι ο προμηθευτής του 80% των προϊόντων που έχουν στα ράφια τους.
Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται και η απόφαση τελικά να μην πουλήσει η αλυσίδα τα 14 καταστήματα χονδρικής ENA Cash & Carry, στα οποία είχε βάλει νωρίτερα πωλητήριο, και μάλιστα να τα αναπτύξει περαιτέρω. «Θέλουμε να αναπτύξουμε τη χονδρική. Ένα μεγάλο κομμάτι ήταν εστιασμένο στα μικρά μαγαζιά γειτονιάς. Και είναι γεγονός ότι λειτουργούν ανταγωνιστικά σε αυτό που κάνουμε με την ανάπτυξη μικρών καταστημάτων franchise, οπότε θα εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στο HORECA. Αυτήν τη στιγμή η χονδρική φέρνει το 6% του τζίρου μας. Συζητήσαμε κάποια στιγμή το ενδεχόμενο πώλησης, ωστόσο αποφασίσαμε να διατηρήσουμε τη δραστηριότητα και να την αναπτύξουμε», σημείωσε ο κ. Λαβίδας.
Και μπορεί η εταιρεία να μεταβιβάζει εταιρικά καταστήματα σε franchisees αλλά την ίδια ώρα είναι έτοιμη να προχωρήσει σε εξαγορά άλλων. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒ πρόκειται για μικρή αλυσίδα εκτός Αττικής με μονοψήφιο αριθμό καταστημάτων και η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι στο τέλος του έτους.
Σε ό,τι αφορά την εμπορική πολιτική η αλυσίδα εξακολουθεί να δίνει έμφαση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και τις προσφορές κυρίως μέσω των επιταγών 6 ευρώ που δίδει σε μία προσπάθεια να φύγει από πάνω της η «ρετσινιά» της «ακριβής αλυσίδας». Η εταιρεία εστιάζει στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία μαζί με τα φρέσκα προϊόντα αποτελούν το 30% των πωλήσεων. Στόχος είναι στην επόμενη τριετία να λανσάρει ακόμη 450 νέα προϊόντα και 1.000 νέοι κωδικοί που συνδυάζουν ποιότητα και προσιτή τιμή.
Στον τομέα της οργανικής επέκτασης, η Εταιρία πιστή στην προσήλωση της για υγιή γεωγραφική ανάπτυξη του δικτύου της συνέχισε και το 2023 την αναπτυξιακή της δραστηριότητα επιτυχώς, αυξάνοντας τόσο τα οργανικά της καταστήματα όσο και αυτά που λειτουργούν με το σύστημα της δικαιόχρησης.
Συγκεκριμένα, κατά το 2023 το ύψος των επενδύσεων ανήλθε σε 56,5 εκατ. ευρώ και διατέθηκε κυρίως για την επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης και για την ανακαίνιση των καταστημάτων, θέτοντας σε λειτουργία πέντε (5) νέα καταστήματα σούπερ-μάρκετ και τριάντα (30) καταστήματα με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchise). Συνολικά η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2023 είχε 585 καταστήματα στο δίκτυο της, από τα οποία 316 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, 255 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (Franchising) και 14 είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης.
Για φέτος η αναβάθμιση του δικτύου και των υποδομών της αποτελεί επίσης βασική προτεραιότητα, με την προσθήκη 60 νέων καταστημάτων, είτε ιδιόκτητων είτε μέσω δικαιόχρησης (franchise), και επενδύσεις ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ σε πάγιες υποδομές, τα οποία θα διατεθούν για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, συμπεριλαμβανομένης της ψηφιοποίησης. Παράλληλα, η εταιρία συνεχίζει να επενδύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος με επενδύσεις ύψους περίπου 3 εκατ. ευρώ.
Μεγάλη σημασία για την ΑΒ Βασιλόπουλος έχουν εκτός από τα μικρά καταστήματα γειτονιάς, το fast delivery και το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), που είναι πεδία ανάπτυξης για την εταιρεία, με ναυαρχίδα το ΑΒ Home Shop Center, το οποίο διαθέτει περισσότερα από 380 άτομα προσωπικό και στόλο άνω των 60 φορτηγών, εξυπηρετώντας όλη την Αττική. Σήμερα οι πωλήσεις μέσω του ψηφιακού καναλιού είναι στο 3% των πωλήσεων και υπολογίζεται ότι το 2025 το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί στο 5%, σε επίπεδα αντίστοιχα με αυτά του εξωτερικού.
Η Εταιρία στις 31.12.2023 απασχολούσε 13.658 άτομα (13.896 άτομα το 2022) εκ των οποίων 65,6% αποτελείται από γυναίκες
Ο κ. Λαβίδας επίσης προέβη στην αποκάλυψη ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει δικαιωθεί πρωτόδικα στην προσφυγή που είχε καταθέσει για το πρόστιμο που της είχε επιβάλει στις αρχές του 2023 η ΔΙΜΕΑ για κερδοσκοπία. Η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί σε δεύτερο βαθμό.
Πάντως ο ίδιος εκτίμησε ότι τα μέτρα της κυβέρνησης κόντρα στην ακρίβεια κάποια στιγμή θα αρθούν…