Tesla : Η σέξι μετοχή, ο χαρισματικός Μασκ και η ανεπανάληπτη «φούσκα»
3 years, 8 months ago
6

«Ασανσέρ», για μια ακόμη φορά, η μετοχή της εταιρείας του ενός από τους δύο πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη. Στα τυφλά βαδίζουν σε μεγάλο βαθμό οι επενδυτές, τι ελπίζουν και τι φοβούνται οι αναλυτές.

Το Bitcoin άγεται και φέρεται από τις διαθέσεις και τις δηλώσεις του Έλον Μασκ, με αποτέλεσμα η «ισοτιμία» να μοιάζει με ασανσέρ. Το πρόβλημα για τον Μασκ, όμως, δεν είναι το συγκεκριμένο κρυπτονόμισμα και η πορεία του, αλλά ότι κάτι ανάλογο δείχνει να συμβαίνει και με τη μετοχή της εταιρείας που ο ίδιος δημιούργησε και αποτελεί το καμάρι του – της Tesla.

Το διάγραμμά της το αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας. Στις αρχές του 2020, η μετοχή της Tesla στην Wall Street είχε αποτίμηση της τάξης των 88 δολαρίων. Μέσα σε ένα χρόνο και συγκεκριμένα στις 26 Ιανουαρίου 2021, η αποτίμηση είχε δεκαπλασιαστεί και έφτανε τα 880 δολάρια, χαρίζοντας παράλληλα τον ιδιοκτήτη της τον τίτλο του πλουσιότερου ανθρώπου στον πλανήτη.

Χρειάστηκε, όμως, λιγότερο από ενάμιση μήνα για να κάνει μια από τις πιο εντυπωσιακές «βουτιές» στην ιστορία του αμερικανικού χρηματιστηρίου σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, τουλάχιστον για μια εταιρεία αυτού του μεγέθους και βεληνεκούς.

Από τα ψηλά στα χαμηλά

Έτσι, τη Δευτέρα, η μετοχή της βρέθηκε στα 563 δολάρια, έχοντας απωλέσει το 35% της αξίας της σε σύγκριση με το ρεκόρ του Ιανουαρίου, ενώ η συνολική της κεφαλαιοποίηση υποχώρησε κατά σχεδόν 320 δισ. δολάρια – ένα ποσό που ξεπερνά το άθροισμα της αξίας της Ford και της General Motors! Αυτό είχε συνέπεια, εκτός των άλλων, ο Μασκ να υποχωρήσει στη δεύτερη θέση των πλουσιότερων του πλανήτη, πίσω από τον Τζεφ Μπέζος.

Παρά το γεγονός, λοιπόν, ότι ο δείκτης Nasdaq βρίσκεται σε φάση «διόρθωσης» από τα μέσα Φεβρουαρίου, είναι φανερό ότι αυτή δεν συντελείται με τον ίδιο τρόπο για τις μετοχές όλων των εταιρειών που τον απαρτίζουν. Η Amazon, για του λόγου το αληθές, αποδεικνύεται πολύ πιο σίγουρο και σταθερό χαρτί από την Tesla, καθώς στη διάρκεια του τελευταίου μήνα η αξία της έχει υποχωρήσει κατά 11%. Όσο για την Apple, η αντίστοιχη πτώση φτάνει στο 13%, ενώ για τη Facebook μόλις στο 6,5%.

Φυσικά, όπως σημειώνουν οι αναλυτές των αγορών, οι απότομες αυξομειώσεις δεν είναι κάτι καινοφανές για την Tesla. Για παράδειγμα, το δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2020 η μετοχή της είχε υποχωρήσει κατά ακόμη περισσότερο σε σύγκριση με τώρα, δηλαδή κατά 60%, εξαιτίας της εμφάνισης του νέου κοροναϊού.

Ανέκαμψε, όμως, σχετικά γρήγορα και σημείωσε νέο ρεκόρ τον Αύγουστο, πενταπλασιάζοντας την αξία της και αγγίζοντας στα 500 δολάρια στο τέλος του μήνα. Αμέσως μετά και σε διάστημα μίας μόλις εβδομάδας, «βούτηξε» κατά 30%, προτού απογειωθεί ξανά.

Σύνηθες φαινόμενο, αλλά…

Έτσι, δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι κάτι ανάλογο θα συμβεί και τώρα. Ότι, πολύ απλά, σύντομα θα έρθει η είδηση ή θα δοθεί η αφορμή που θα οδηγήσει τη μετοχή της Tesla σε νέο ιστορικό ρεκόρ και τον Μασκ και πάλι στον θρόνο του πλουσιότερου ανθρώπου. Είναι φανερό, ωστόσο, ότι υπάρχουν θεμελιώδη ερωτήματα που προκύπτουν από την εικόνα η οποία περιγράφηκε παραπάνω.

«Το γεγονός ότι η Tesla υπέστη μια τέτοια τεράστια καθίζηση αναδεικνύει την εξαιρετικά μεγάλη αβεβαιότητα που υπάρχει αναφορικά με την πραγματική της αξία. Ουσιαστικά, οι επενδυτές γνωρίζουν ελάχιστα ή δεν έχουν ιδέα για τα μελλοντικά κέρδη της Tesla. Θα φτάσουν στα 60 δισ. ή τα 10 δισ. δολάρια το 2031, θα είναι κάτι λιγότερο ή κάπου ενδιάμεσα;», γράφει η σχετική ανάλυση στο Fortune.

Και συνεχίζει: «Το να προσπαθήσει κανείς να κάνει μια ρεαλιστική εκτίμηση απαιτεί τόσες πολλές υποθετικές παραδοχές, που η άσκηση είναι μάταιη. Αυτό που απομένει, λοιπόν, είναι ένα υπερβολικά σέξι προϊόν, ένας χαρισματικός CEO, μια τρέλα και μια υπέροχη αφήγηση. Αυτό που επίσης μένει είναι μια αποτίμηση η οποία συνεχίζει να είναι τεράστια, η οποία μπορεί να μεγαλώσει περαιτέρω μόνο εάν αρχίσουν να έρχονται πάλι εξαιρετικές επιδόσεις και μάλιστα γρήγορα. Σε διαφορετική περίπτωση, η Tesla κάθεται πάνω σε μία φούσκα, η οποία όταν σπάσει θα δημιουργήσει νέα δεδομένα που δεν θα έχουν προηγούμενο στην ιστορία».

Και να ήταν μόνο η Tesla που απειλείται να παρασυρθεί από κάτι τέτοιο…

in.gr