Σούπερ μάρκετ: Αναζητούν 8.000 εργαζόμενους
11 months, 10 days ago
6

Στις δυσλειτουργίες που δημιουργεί ο παρεμβατισμός της κυβέρνησης με μέτρα όπως το πλαφόν περιθωρίου κέρδους που, όπως είπε, δεν μπορεί να υπερβαίνει το μεικτό περιθώριο κέρδους του 2021, αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, Απόστολος Πεταλάς στο πλαίσιο σχετικής ενημέρωσης.

Σε ό,τι αφορά την πολιτική προσφορών των αλυσίδων για τα προϊόντα και τη διάθεση της κυβέρνησης θα θέσει συγκεκριμένα μέτρα και περιορισμούς στο προσκήνιο, με σκοπό την προστασία του καταναλωτή, είπε ότι “ο κλάδος θα υποστηρίξει οποιοδήποτε μέτρο κινείται υπέρ του καταναλωτή”.

Ελλείψεις 8.000 εργαζόμενων

Αυτήν τη στιγμή, όπως αναφέρθηκε από τον πρόεδρο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, Αριστοτέλη Παντελιάδη, υπάρχουν ελλείψεις προσωπικού σε όλη την Ευρώπη, ενώ για την Ελλάδα σημείωσε πως, παρά το γεγονός ότι η ανεργία κινείται στα επίπεδα του 9%, δεν υφίσταται διαθεσιμότητα προσωπικού. Τόνισε ότι δεν θα πρέπει να επιδοτείται η ανεργία.

“Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν, γενικά όμως το πρόβλημα είναι πολύ έντονο, ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές στη διάρκεια της σεζόν, ενώ κινδυνεύουμε να μην προσφέρουμε τη σωστή εξυπηρέτηση στον πελάτη μας και να απογοητεύσουμε. Έχουμε ένα μεγάλο στοίχημα και δεν διαθέτουμε χρόνο για να χάσουμε. Εκτιμούμε ότι αυτήν τη στιγμή λείπουν περίπου 8.000 εργαζόμενοι από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Πρέπει να αντισταθμιστεί η αύξηση του κόστους ζωής, για να έχουν οι εργαζόμενοι ένα ανεκτό κόστος διαβίωσης.

Βλέποντας τις αυξήσεις που έχουν ανακοινωθεί από κάποιες αλυσίδες στον κλάδο προς τους εργαζόμενους, αυτές θα είναι μεγαλύτερες από τον πληθωρισμό που θα έχουμε την επόμενη χρονιά. Δεν λύσαμε το πρόβλημα, αλλά η αύξηση του πληθωρισμού ήταν πολύ μεγάλη. Επίσης, σε βαθμό που οι επενδύσεις θα αυξάνουν την παραγωγικότητα των εργαζομένων, η τάση αύξησης μισθών θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια, εξισορροπώντας τη ζημιά που έγινε από την αύξηση του πληθωρισμού”.

“Δεν ευθυνόμαστε για την αύξηση των τιμών”

Αναφορικά με τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που δείχνει ότι το 98% των ερωτηθέντων θεωρεί πως η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ αποτελεί προϊόν κερδοσκοπίας, ο κύριος Παντελιάδης απάντησε: “Και να θέλουμε δεν μπορούμε να βγάλουμε αυτήν την κακία στις τιμές, γιατί υπάρχει νομοθετικός περιορισμός στο περιθώριο κέρδους, και επομένως δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι τέτοιο. Κατά τη γνώμη μου είναι κυρίως ένα φαινόμενο που δεν αφορά την Ελλάδα αλλά έρχεται κυρίως από το εξωτερικό. Δεν ευθυνόμαστε και δεν θα μπορούσαμε να ευθυνόμαστε γι’ αυτό.

Κάνουμε έκκληση στη δική σας αντικειμενική παρουσίαση των γεγονότων ώστε να αντιστραφεί αυτό το κλίμα που δεν κάνει καλό σε κανέναν. Την ίδια έκκληση κάνω στους ιθύνοντες του κράτους να μην μιλάνε συνεχώς για πρόστιμα γιατί δίνουν την αίσθηση ότι όλοι αισχροκερδούν. Σίγουρα δεν μπορεί να υπάρχουν ολόκληροι κλάδοι που αισχροκερδούν”.

“Δεν ωφελεί σε τίποτα ο περιορισμός του περιθωρίου κέρδους”

Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης αναφέρθηκε και στα κυβερνητικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Όπως είπε, “σε έκτακτες συνθήκες είναι λογικό να λαμβάνονται έκτακτα μέτρα. Το πρόβλημα με τα έκτακτα μέτρα είναι η μονιμοποίησή τους. Με τις παρατάσεις που λαμβάνει το μέτρο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, αγγίζει πλέον τα τέσσερα χρόνια η εφαρμογή του.

Θέλουμε να καταργηθεί για να σχεδιάσουμε εμπορική πολιτική, να κάνουμε προσφορές και να ικανοποιούμε την κατανάλωση. Τα καταναλωτικά δεδομένα έχουν πλέον αλλάξει, καθώς άλλες κατηγορίες είχαν σημασία πριν από τον κορονοϊό και άλλες έχουν τώρα. Δεν ωφελεί σε τίποτα ο περιορισμός του περιθωρίου μεικτού κέρδους”.

Ταυτόχρονα, αναφέρθηκε και σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων στην Ελλάδα, όπου, όπως είπε, έχει παραγίνει το κακό με τις προσφορές. “Πολύ σπάνια ένας καταναλωτής, δεν θα αγοράσει προϊόν χωρίς προσφορά. Κάθε μήνα έχουμε άλλη προσφορά. Μία εκλογίκευση των προσφορών σε κατηγορίες που ξεφεύγουν πολύ, είναι θεμιτή. Δεν συζητάμε για κατάργηση των προσφορών αλλά για ταυτόχρονη μείωση της αρχικής τιμής και μείωση της συχνότητας των προσφορών”.

Ο κύριος Παντελιάδης πρόσθεσε ότι οι τιμές στα αγαθά δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα που ήταν πριν από δύο χρόνια, δεδομένου ότι πλέον έχουν αυξηθεί λόγω του πληθωρισμού.

Συμμετοχή 4% στο ελληνικό ΑΕΠ

Αναφορικά με την εικόνα του κλάδου, διατηρεί ποσοστό 4% ως συμβολή στο ελληνικό ΑΕΠ με μισθούς και εισφορές άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Απασχολεί περισσότερους από 100.000 εργαζόμενους και οι επιχειρήσεις του διατηρούν περί τα 3.800 καταστήματα. Αναφερόμενος στην κερδοφορία του κλάδου, έδωσε το παράδειγμα του εξωτερικού όπου το περιθώριο κερδών προ φόρων αγγίζει το 4% έως και 5%. Αντιθέτως, το αποτέλεσμα προ φόρων για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ το 2022 ήταν 1,47%.

Οι κύριες προκλήσεις για το λιανεμπόριο τα επόμενα χρόνια είναι η κλιματική αλλαγή που επηρεάζει την αλυσίδα τροφοδοσίας, όπου τα σούπερ μάρκετ προσπαθούν να βρουν λύσεις για επάρκεια των προϊόντων και την καλύτερη δυνατή τιμή. “Μία ακόμα πρόκληση είναι η γεωπολιτική αστάθεια.

Βιώσαμε την ενεργειακή κρίση και αυτό που πυροδότησε με ανεπάρκεια προϊόντων και υψηλό πληθωρισμό, που δεν φαίνεται να αλλάζει, παρά το γεγονός ότι θεσμικοί φορείς όπως το ΔΝΤ, η ΕΚΤ δεν μπορούν να βρουν τη συνταγή για να διαχειριστούν αυτό το φαινόμενο. Και αυτό χτυπάει το λιανεμπόριο μέσα στα καταστήματα και κατ’ επέκταση την ψυχολογία του καταναλωτή. Για όλους αυτούς τους λόγους, οι πολιτικές και οι διοικήσεις προσπαθούν να κάνουν πράγματα και παρεμβαίνουν”, ανέφερε μεταξύ άλλων ο Απόστολος Πεταλάς.