ΟΤούρκος ειδικός Cem Doğut, περιγράφει τις δυνατότητες Ελλάδος-Τουρκίας σε ένα πιθανό σενάριο μιας ελληνοτουρκικής σύρραξης, αποκαλύπτοντας τα πλεονεκτήματα της ελληνικής ΠΑ.
Όπως φαίνεται, η Άγκυρα φοβάται ιδιαίερα της δυνατότητες της Ελληνικής ΠΑ, ειδικά μετά τις εξελίξεις σχετικά με τα αεροσκάφη F-35A και τα Rafale, τα οποία θα αλλάξουν εντελώς την ισορροπία δυνάμεων ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι “η ένταση μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο έχει κλιμακωθεί ραγδαία τις τελευταίες ημέρες. Στα προβλήματα θαλάσσιου και εναέριου χώρου από το παρελθόν προστέθηκε και αυτό της θαλάσσιας δικαιοδοσίας (ΑΟΖ), μετατρέποντας την όλη κατάσταση σε ακόμα πιο κρίσιμη.
Τα νέα κοιτάσματα υδρογονανθράκων που ανακαλύφθηκαν στην Ανατολική Μεσόγειο είναι επίσης σημαντικός παράγοντας στην εμφάνιση αυτών των προβλημάτων.
Το σχέδιο της Ελλάδας για οριοθέτηση ΑΟΖ θα στερήσει από την Τουρκία από αυτούς τους πόρους και ακόμη χειρότερα, θα περιορίσει τις ακτές της σε Αιγαίο και Μεσόγειο.
“Εάν η Τουρκία αποδεχτεί αυτές τις θέσεις της Ελλάδας, θα θέσει σε κίνδυνο την κυριαρχία της χώρας”, τονίζει ο Τούρκος ειδικός, συνεχίζοντας: “Χωρίς να ευνοεί τον διάλογο, η στάση της Ελλάδας θέτει τις σχέσεις των δύο χωρών σε μια επικίνδυνη κατάσταση. Οι ναυτικές και αεροπορικές δυνάμεις των δύο χωρών έρχονται αντιμέτωπες καθημερινά σε ένα στενό χώρο.
Όπως μπορούμε να δούμε, υπάρχουν δύο αεροπορικές δυνάμεις που είναι αριθμητικά κοντά η μία στην άλλη. Σε μια πιθανή σύγκρουση, τα στοιχεία υποστήριξης αυτών των αεροσκαφών, η ικανότητα ελέγχου εντολών (C2), η εκπαίδευση και τα επίπεδα ετοιμότητας μάχης θα είναι οι καθοριστικοί παράγοντες σε μια τέτοια εξέλιξη καθώς και ο αριθμός των αεροσκαφών.
Η υποδομή Command & Control (C2) έχει γίνει πιο κρίσιμη από ποτέ στις σημερινές αεροπορικές επιχειρήσεις στο πεδίο της μάχης.
Η ανίχνευση και ο εντοπισμός εχθρικών στοιχείων από όσο το δυνατόν περισσότερο είναι εξαιρετικά σημαντική για την επιτυχή παρακολούθηση των εχθρικών αεροσκαφών.
Δίκτυο αεράμυνας
Κάθε χώρα στοχεύει να διατηρήσει τον εναέριο χώρο της υπό έλεγχο με το δικό της δίκτυο ραντάρ για να προστατευθεί όσο το δυνατόν περισσότερο.
Επομένως, για τον λόγο αυτόν δημιουργήθηκαν σταθερές βάσεις ραντάρ σε στρατηγικά σημεία σε όλη τη χώρα.
Οι βάσεις αυτές είναι σχετικά εύκολο να καταστραφούν επειδή είναι γνωστές οι τοποθεσίες τους, επομένως τα κινητά ραντάρ και τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης θα αποτελέσουν το κρίσιμο στοιχείο σε μια τέτοια εξέλιξη.
Τα σταθερά και κινητά ραντάρ που έχει εγκαταστήσει η Ελλάδα σε δεκάδες νησιά του Αιγαίου και της Α. Μεσογείου επιτρέπουν στην Αθήνα την έγκαιρη ανίχνευση απειλών κατά της ηπειρωτικής χώρας.
Για παράδειγμα χάρη στα συστήματα ραντάρ των S-300, η Ελλάδα μπορεί να ανιχνεύσει το τουρκικό εναέριο χώρο βαθιά μέσα στην Ανατολία.
Αυτή η ικανότητα αποτελεί την μεγαλύτερη απειλή από τους ίδιους τους ρωσικούς πυραύλους των Ελλήνων. Εκτός από τα χερσαία ραντάρ, μια άλλη σημαντική ικανότητα της Ελλάδας είναι τα 4 αεροσκάφη EMB-145H (Airborne Early Warning and Command Control).
Από την άλλη πλευρά, η Τουρκία διατηρεί τις προετοιμασίες της ενάντια στις επιθέσεις της Ελλάδας στο υψηλότερο επίπεδο με το δικό της δίκτυο ραντάρ της.
Η Τουρκία διαθέτει αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου τύπου E-7T (AEW & C) για να αντισταθμίσει τις ευπάθειες των επίγειων ραντάρ.
Αυτά τα αεροσκάφη μπορούν να εντοπίσουν στόχους από πολύ μεγάλες αποστάσεις με το ραντάρ και το σύστημα ηλεκτρονικής υποστήριξης (ES).
Το αεροσκάφος E-7T μπορεί να παρέχει μια «μεγάλη εικόνα» τόσο του εναέριου χώρου όσο και του θαλάσσιου περιβάλλοντος και να το μεταφέρει στα σχετικά κέντρα διοίκησης μέσω του Link-16 Tactical Data Link (TDL).
Εναέριος ανεφοδιασμός-Συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου
Τα εν λόγω αεροσκάφη της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας μπορούν να συνεχίσουν την αποστολή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα χάρη στην ικανότητα εναέριου ανεφοδιασμού.
Για του λόγου το αληθές η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχει παρακολουθήσει την αποτελεσματικότητα του εναέριου συστήματος διοίκησης και ελέγχου στις μάχες στη Συρία.
Η Ελλάδα, από την άλλη πλευρά, πραγματοποιεί διάφορες δραστηριότητες εντός ελληνικού εδάφους με διάφορες διεθνείς ασκήσεις υψηλού επιπέδου για να αποκτήσει παρόμοιες δυνατότητες.
Τα επτά αεροσκάφη εναερίου ανεφοδιασμού KC-135A που ε μετά την αναβάθμισή τους σε KC-135R έχουν την δυνατότητα να συνδράμουν σε συνδυασμένες επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ως γνωστόν τα μαχητικά αεροσκάφη και των δύο χωρών χρησιμοποιούν ένα σημαντικό μέρος του καυσίμου τους όταν αναχωρούν από τις βάσεις τους και φτάνουν στην περιοχή δράσης και αφού ολοκληρώσουν τις αποστολές τους, πρέπει να εξοικονομήσουν αρκετά καύσιμα για να επιστρέψουν σε αυτές.
ησιμοποιούν εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου για να αντισταθμίσει αυτό το μειονέκτημα.
Η Ελλάδα διαθέτει αρκετά μαχητικά F-16 Block 52+, που είναι ένας σημαντικός πολλαπλασιαστής δύναμης.
Η ελληνική πλευρά χρησιμοποιεί επίσης το αεροδρόμιο του Καστελίου που βρίσκεται στην ανατολική Κρήτη καθώς και τα πολεμικά αεροδρόμια της σε Λήμνο και Σκύρο.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία μπορεί να ανεφοδιάσει τα αεροσκάφη της σε αυτά τα αεροδρόμια, αλλά και γαλλικά και ισραηλινά μαχητικά σε καιρό ειρήνης. Ωστόσο, θα είναι λιγότερο πιθανό να υλοποιηθεί αυτή η διαδικασία σε πιθανή πολεμική σύγκρουση.
Μια άλλη υποστήριξη που μπορεί να παράσχει η Γαλλία στην ελληνική πλευρά θα είναι η υποστήριξη αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής που μπορεί να προσφέρει χάρη στο πολεμικό ναυτικό της και τα πλοία του στην περιοχή.
Αντιαεροπορική άμυνα
Σε μια πιθανή πολεμική ελληνοτουρκική σύγκρουση, και οι δύο πλευρές έχουν γεωγραφικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, και ενώ το βάθος του τουρκικού εδάφους αποτελεί πλεονέκτημα για τις τουρκικές δυνάμεις, τα νησιά παρέχουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα για την Ελλάδα.
Η Ελλάδα, η οποία έχει εξοπλίσει τα νησιά κοντά στην τουρκική ηπειρωτική χώρα με συστήματα Surface-to-Air Missile (SAM), που αποτελούν απειλή για την τουρκική πολεμική αεροπορία.
Η ελληνική πλευρά έχει δημιουργήσει επίσης ένα πολυεπίπεδο δίκτυο αντιαεροπορικής άμυνας στην περιοχή, ενώ ίσως το μεγαλύτερο μειονέκτημα της τουρκικής πλευράς είναι η έλλειψη σύγχρονων συστημάτων αυτού του τύπου.
Για να λύσει αυτό το πρόβλημα, η Τουρκία άρχισε να επικεντρώνεται στην ανάπτυξη εγχώριων οπλικών συστημάτων.
Η τουρκική αεροπορία εκπαιδεύεται ώστε οι πύραυλοι JSOW και SLAM-ER που αγοράστηκαν βάσει των προγραμμάτων PO-III και PO-IV και άλλα συστήματα πυραύλων να χρησιμοποιηθούν κατά των συστημάτων αντιαεροπορικής άμυνας στα ελληνικά νησιά.
Η τουρκική πλευρά ανέπτυξε επίσης εθνικά προγράμματα για τους πυραύλους SOM και KGK ως επιλογές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά ενάντια στην ελληνική αεράμυνα.
Όταν ολοκληρωθεί επίσης το εθνικό πρόγραμμα GÖKTUĞ που αποτελεί μια νέα οικογένεια πυρομαχικών, θα είναι ένας σημαντικός πολλαπλασιαστής δύναμης για την τουρκική πολεμική αεροπορία.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ελληνική πλευρά είναι εξίσου ικανή με την τουρκική πλευρά σχετικά με τις παραμέτρους ρίψης βομβών και πυραύλων αέρος-αέρος που χρησιμοποιούνται αυτήν τη στιγμή.
Αν και είναι σχετικά εύκολο να ληφθούν μέτρα ενάντια σε αυτήν την κατάσταση, η κατασκευή τουρκικής; κατασκευής πυρομαχικών θα εξαλείψει το πλεονέκτημα της ελληνικής πλευράς.
Αγορές ελληνικών αεροσκαφών από Γαλλία-ΗΠΑ
Η αγορά όμως 18 μαχητικών Rafale της Ελλάδος από τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών F-16V είναι ένα σημαντικό βήμα για την αλλαγή της ισορροπίας ισχύος στην περιοχή.
Τα αεροσκάφη Rafale θα αποτελέσουν ένα σημαντικό επίτευγμα για την Ελλάδα, χάρη στις δυνατότητες των ραντάρ AESA και των ραντάρ IRST που διαθέτουν, καθώς και των προηγμένων συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου (Electronic Warfare), σε συνδυασμό με τους πυραύλους αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς Meteor που είναι εξοπλισμένα.
Η παρουσία επίσης πυραύλων Κρουζ SCALP EG και αντι-πλοϊκών πυραύλων AM39 Exocet στο οπλοστάσιο της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, είναι μια πολύ σοβαρή απειλή για την Τουρκία.
Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε και την προμήθεια των F-35 JSF για την Ελλάδα μελλοντικά, τότε δυστυχώς, η ισορροπία μεταξύ των δύο πλευρών θα αντιστραφεί εντελώς.
Υπό τις τρέχουσες πολιτικές και οικονομικές συνθήκες, φαίνεται πολύ δύσκολο για την Τουρκία να αγοράσει αυτού του τύπου αεροσκάφη», καταλήγει μεταξύ άλλων ο ίδιος.
Η Ελλάδα λοιπόν κινείται με τα νυν εξοπλιστικά προγράμματα σε σωστό δρόμο ειδικά όσο αφορά την πολεμική αεροπορία, ενώ σειρά παίρνει το ΠΝ και ο στρατός ξηράς, για να πεισθεί η τουρκική πλευρά ότι αν επιχειρηθεί οτιδήποτε στο Αιγαίο το τίμημα δεν θα είναι απλά βαρύ, αλλά τεράστιο και δεν θα επιδέχεται αμφισβήτηση.