Τον δικό του αγωνιστικό «μαραθώνιο» συνεχίζει ο Στέφανος Τσιτσιπάς. Από το… Ντουμπάι και από το Αυστραλιανό τουρνουά, ο Έλληνας πρωταθλητής του τένις βρίσκεται τώρα στην Ολλανδία για το Rotterdam Open, συγκεντρώνοντας, εκτός από πόντους στην παγκόσμια κατάταξη και δόξα, μεγάλα χρηματικά έπαθλα και έσοδα.
Το κοντέρ, ως αυτή τη στιγμή, «γράφει» 13.312.572 δολάρια από την αρχή της επαγγελματικής καριέρας του – μέσα σε μια 5ετία – ως σήμερα, ποσό που προέρχεται μόνο από τα χρηματικά έπαθλα (Prize Money) από τις νίκες στα τουρνουά που συμμετέχει. Από αυτά, τα 780.514 δολάρια προήλθαν μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2021 (Πηγή: ATP Tour). Σε αυτά τα ποσά, δεν υπολογίζονται τα έσοδά του από τους προσωπικούς χορηγούς του (Wilson, Adidas, Rolex, Unilever) ή τις διαφημίσεις στις οποίες εμφανίζεται.
Αθλητισμός και business έτσι κι αλλιώς «πάνε πακέτο» σε αυτό το επίπεδο, με τον Έλληνα τενίστα να αποτελεί κεντρικό πρόσωπο σε πολλές διαφημιστικές καμπάνιες, με τελευταία αυτή της μεγαλύτερης ελληνικής βιομηχανίας ζυμαρικών Μέλισσα-Κίκιζας, για τη διαφήμιση της νέας σειράς προϊόντων της.
Ο μεγαλύτερος, ήδη, αθλητής του ελληνικού τένις βαδίζει στα ‘χνάρια άλλων, μεγαλύτερων σε ηλικία συναθλητών του και καθιερωμένων στην αγορά του αθλητικού μάρκετινγκ πολύ πιο πριν από εκείνον, με «πρώτο διδάξαντα» τον Ελβετό Ρότζερ Φέντερερ.
Τα ποσά μπορεί να φαίνονται μεγάλα, ωστόσο, τα έξοδα ενός επαγγελματία τενίστα σε αυτό το επίπεδο είναι εξίσου σημαντικά και δεν αφορούν μόνο τους επαγγελματίες που χρειάζεται δίπλα του ως προπονητικό team. Και ας μην ξεχνά κανείς τις χιλιάδες ώρες προπόνησης και τις θυσίες που απαιτεί ο πρωταθλητισμός από μικρή ηλικία…
Πέρα από τις προοπτικές που διαθέτει ως αθλητής ο Τσιτσιπάς για να σκαρφαλώσει μελλοντικά πιο ψηλά από την 5η ή την 6η θέση του παγκόσμιου ranking στο τένις, ο Έλληνας αθλητής δείχνει να διαθέτει όλα τα φόντα για να αποτελέσει και ένα… διεθνές brand.
Οι ειδικοί του μάρκετινγκ δεν διστάζουν να τον χαρακτηρίσουν ως «The Next Big Marketing Force» (…χαρακτηριστικός ο τίτλος σε ξένο ρεπορτάζ) αναγνωρίζοντας, μεταξύ άλλων, ως εμπορικά του πλεονεκτήματα για να διεκδικήσει ένα πολύ μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» των χορηγών και των διαφημίσεων της διεθνούς αθλητικής βιομηχανίας, την εμφάνιση του, την ηλικία του, ακόμα και το στιλ του, την δημοτικότητα του στα social media, αλλά και την αυτοπεποίθηση του μπροστά στην κάμερα!
Μια μεγάλη προσδοκία του Στέφανου Τσιτσιπά είναι πως όταν ένας ένας θα αρχίσουν να αποχωρούν οι σταρ της παλαιότερης γενιάς από τα κορτ θα ανοίξουν ακόμα μεγαλύτεροι «δρόμοι» για τον ίδιο σε όλα τα επίπεδα, αγωνιστικά και οικονομικά.
Ο Νόβακ Τζόκοβιτς είναι 33 στα 34, ο Ραφαέλ Ναδάλ 34 στα 35, ο Ρότζερ Φέντερερ 39 στα 40, πιο νεαροί μόνο οι Ντομινίκ Τιέμ 28 και Ντανίλ Μεντβέντεβ 25 και δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να… ακολουθούν την πορεία του άλλοι παίκτες της ηλικίας του (22 στα 23), με ίση ή και παραπλήσια με την δική του αγωνιστική αξία, ώστε να διατηρούν τις προϋποθέσεις για να συν-διεκδικήσουν την κορυφή σε «κοινό» timing.
Τα νέα deals για χορηγίες και διαφημίσεις θεωρούνται θέμα χρόνου για τον Τσιτσιπά και όσο για τα χρηματικά έπαθλα σαφή εικόνα προσφέρουν για τις οικονομικές προοπτικές του τα στοιχεία του Atp Tour: ο Τζόκοβιτς (νο 1) έχει κερδίσει συνολικά 147.744.252 $, ο Ναδάλ (νο2 ) 123.843.596 $, ο Μεντβέντεβ (νο3) 15.738.259 $, ο Τιέμ (νο 4) 28.532.061 $ και ο Φέντερερ (νο 5) 129.946.683 $.
Όσο για τους χορηγούς;
Αν αναλογισθεί κανείς ότι ο Ελβετός Φέντερερ είναι το «νο1» σε ετήσια εισοδήματα στη λίστα Forbes των αθλητών για το 2020 (πάνω από Ρονάλντο, Μέσι, Λεμπρόν Τζέιμς κ.τ.λ.), με 106,3 εκατ.$, εκ των οποίων τα 100 εκατ.$ από εμπορικές συμφωνίες κάθε είδους, αντιλαμβάνεται κανείς τι …έρχεται για τον Τσιτσιπά.
Μια άλλη «οπτική» του θέματος, αφορά τις νέες business που σιγά, σιγά αναπτύσσονται και στην ελληνική αγορά γύρω από το τένις, με απτό παράδειγμα τη σύμπραξη του Ισπανού σούπερ σταρ Ραφαέλ Ναδάλ, από τον Ιούλιο του 2019, με το Sani Resort στη Χαλκιδική και τον ξενοδόχο Ανδρέα Ανδρεάδη, CEO της Sani Ikos, για την δημιουργία του 3ου του κέντρου τένις με την επωνυμία Rafa Nadal Tennis Centre (τα άλλα σε Μαγιόρκα, Μεξικό).
Η πορεία του Στέφανου Τσιτσιπά έβαλε… ιδέες σε κάποιους για την τουριστική αξιοποίηση του ονόματος σε αυτό το «μέτωπο», αλλά γενικά ο κορωνοϊός φρέναρε πολλά σχέδια, παντού.
Μια άλλη εκδοχή –με δεδομένο ότι οι επιτυχίες του έχουν ανεβάσει πολύ τη φήμη της Ελλάδας στο παγκόσμιο στερέωμα του τένις- είναι ότι αν οι συνθήκες δεν ήταν τόσο κακές λόγω του COVID-19 θα δινόταν η ευκαιρία στην χώρα να «μπει» δυνατά σε ένα παιχνίδι με τζίρους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ζητώντας τη διοργάνωση ενός μεγάλου διεθνούς τουρνουά προσεχώς από το καλεντάρι των ATP 250 ή 500 (εξαιρουμένων των Grand Slam).
Οι γενναιόδωροι σπόνσορες που στηρίζουν την ATP (Emirates, Rolex, FedEx κ.α.), δημιουργούν ένα τέτοιο περιβάλλον που υπόσχεται υψηλά εμπορικά έσοδα, συν όσα προέλθουν από τηλεοπτικά δικαιώματα και εισιτήρια. Όταν νικηθεί η πανδημία και «ανοίξει» ο τουρισμός (έστω στο 50% του 2019, που λέγεται), πιθανόν αυτά τα θέματα να επιστρέψουν στο τραπέζι.
Και μπορεί στα πρώτα δύσκολα χρόνια μπορεί να χρειάσθηκε την οικονομική στήριξη της θείας του για να καλύπτει τα έξοδα των μετακινήσεων και των προπονήσεών του, αλλά όπως λέει και ο Τσιτσιπάς «…μην περιμένεις για ευκαιρίες, δημιούργησε τις»