Απάντηση στα πολλά αναπάντητα ερωτήματα αλλά και στα πραγματικά αίτια που οδήγησαν στον θάνατο τους πέντε Έλληνες, τρεις στρατιωτικούς και δύο διερμηνείς, -παιδιά του προέδρου της ελληνικής κοινότητας Βεγγάζης-,που συμμετείχαν στην ανθρωπιστική αποστολή στη Λιβύη, θα επιδιώξει να δώσει η σχετική έρευνα που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη από κλιμάκιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του υπουργείου Εξωτερικών, αλλά και της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.
Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους πως η πυρκαγιά που ξέσπασε στο μοιραίο λεωφορείο που μετέφερε τα μέλη της ελληνικής αποστολής από το αεροδρόμιο της Βεγγάζης στην πόλη Ντέρνα, προκλήθηκε έπειτα από τη σφοδρή σύγκρουση που είχε πλαγιομετωπικά μαζί του ένα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο, χαρακτηρίζοντας το συμβάν ως «δυστύχημα», εντούτοις, σύμφωνα με πληροφορίες, η έρευνα θα εξετάσει σοβαρά και το ενδεχόμενο ύπαρξης τρομοκρατικής ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό, μόνο τυχαίο δεν είναι πως στις σχετικές έρευνες θα εμπλακεί και ειδικό κλιμάκιο της ΕΥΠ, το οποίο πρόκειται μάλιστα να μεταβεί και στον τόπο του συμβάντος προκειμένου να αξιοποιηθούν πηγές και πληροφοριακά δεδομένα από την περιοχή, ώστε να αποσαφηνιστεί πλήρως και χωρίς άλλες υπόνοιες, ότι πρόκειται για αυτοκινητιστικό δυστύχημα, και όχι για ένοπλη επίθεση, δολιοφθορά ή ακόμη και ενέδρα
που μπορεί να στήθηκε και να οργανώθηκε πιθανόν και από κέντρα εκτός Λιβύης, τα οποία επειδή διατηρούν ζωτικά συμφέροντα στη χώρα, θα μπορούσαν ενδεχομένως να αναπτύξουν βραχίονες ακόμη και στις ανατολικές περιοχές της χώρας. Πρόκειται για περιοχές που κατά βάση ελέγχονται από τις δυνάμεις του Στρατάρχη Χαφτάρ, με τον οποίο η χώρα μας διατηρεί πολύ καλές σχέσεις.
Ο ίδιος ο Χαφτάρ μάλιστα φέρεται να εγγυήθηκε στην ελληνική πλευρά την ασφάλεια των μελών της ανθρωπιστικής αποστολής, παρέχοντας για το σκοπό αυτό ένοπλη συνοδεία. Πιο συγκεκριμένα, μπροστά από το μικρό λεωφορείο που μετά τη σύγκρουση τυλίχθηκε στις φλόγες βρισκόταν
ένα αυτοκίνητο συνοδείας ενώ ένα δεύτερο συνοδευτικό τζιπ ήταν στο τέλος της μικρής φάλαγγας. Στα δύο συνοδευτικά βρίσκονταν Λίβυοι, αφού όλα τα μέλη της ελληνικής αποστολής, ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ήταν μέσα στο λεωφορείο που συγκρούστηκε με το διπλοκάμπινο φορτηγό όπου βρισκόταν η εξαμελής οικογένεια των Λίβυων, που μετρά επίσης τρεις νεκρούς από τη σφοδρή σύγκρουση.
Καταθέσεις
Σε κάθε περίπτωση πάντως, εξαιρετικά πολύτιμες και διαφωτιστικές προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται πως θα είναι και οι καταθέσεις των επιζώντων της ελληνικής ανθρωπιστικής αποστολής, η οποία, να σημειώσουμε, πως απαρτίζονταν συνολικά από 19 άτομα, κυρίως ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και διερμηνείς.
Πρόκειται για 14 συνολικά τραυματίες εκ των οποίων ο ένας εξακολουθεί και παραμένει σε νοσοκομείο της Λιβύης καθώς φέρει τραύματα που δεν επιτρέπουν τη μετακίνησή του, ενώ οι υπόλοιποι 13 νοσηλεύονται στα στρατιωτικά νοσοκομεία της Αθήνας, εκ των οποίων 10 στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο και 3 στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας και στο Ναυτικό Νοσοκομείο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας από τους δέκα τραυματίες που νοσηλεύεται στο 401 ΓΣΑ είναι πιο βαριά από τους υπόλοιπους, καθώς έχει υποστεί κατάγματα στη μέση, ενώ ένας ακόμη αντιμετωπίζει βαριές κακώσεις στο σώμα του, με την κατάστασή του να χαρακτηρίζεται σοβαρή.
Να επισημάνουμε πως την ίδια στιγμή, συνεχίζονται και οι προσπάθειες ταυτοποίησης των 5 νεκρών Ελλήνων, οι σωροί των οποίων βρίσκονται από χθες στο 251 ΓΝΑ, καθώς οι δύο από αυτές είναι εξαιρετικά δύσκολο να αναγνωριστούν αφού απανθρακώθηκαν λόγω της πυρκαγιάς που ξέσπασε στο μοιραίο λεωφορείο. Πρόκειται για μία διαδικασία που μπορεί να πάρει αρκετό χρόνο, καθώς το ΓΝΑ είναι το μόνο από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία που έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό και τεχνογνωσία.
Παραλείψεις, συμπτώσεις και αναπάντητα ερωτήματα
Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν έως τώρα, μια ακολουθία παραλείψεων, συμπτώσεων, αλλά και όπως εκ του αποτελέσματος προκύπτει, λαθών στο σχεδιασμό της συγκεκριμένης επιχείρησης από το ΓΕΕΘΑ, οδήγησαν σε ένα συμβάν το οποίο αν και χαρακτηρίζεται ως αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ο μετέπειτα χειρισμός του έδωσε λαβή για τη δημιουργία πολλών ερωτημάτων, αφήνοντας ταυτόχρονα σκιές που επέτρεψαν και διευκόλυναν την κυκλοφορία ενός πλήθους θεωριών και εικασιών, που ήδη από το βράδυ της περασμένης
Κυριακής κατακλύζουν διαδίκτυο και social media. Σύμφωνα με κύκλους του Πενταγώνου πάντως, το συμβάν που έλαβε χώρα περίπου στο μέσο της διαδρομής από το αεροδρόμιο της Βεγγάζης προς την πόλη Ντέρνα και το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 5 Έλληνες και τραυμάτισε ακόμη 14, είναι αυτοκινητιστικό δυστύχημα, με την πυρκαγιά να οφείλεται στο γεγονός ότι το διπλοκάμπινο φορτηγάκι που συγκρούστηκε με το λεωφορείο της ελληνικής αποστολής
είχε «πειραγμένο» ντεπόζιτο, το οποίο χωρούσε 200 λίτρα καυσίμων ώστε να μπορεί να διανύει μεγάλες αποστάσεις χωρίς να χρειάζεται ανεφοδιασμό, σε μία χώρα που παράγει μεν πετρέλαιο, αλλά διαθέτει υποτυπώδες δίκτυο πρατηρίων καυσίμων. Αυτός ήταν και ο λόγος, όπως επισημαίνουν, που μέσα σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα το λεωφορείο τυλίχθηκε στις φλόγες, χωρίς να αφήσει περιθώριο διαφυγής στους επιβάτες που κάθονταν στα αριστερά καθίσματα, όπου ήταν και το σημείο της σφοδρής πλαγιομετωπικής σύγκρουσης με το ΙΧ αυτοκίνητο.
Την ίδια στιγμή πάντως η έρευνα της επιτροπής θα κληθεί να ρίξει φως και σε μια σειρά από αμείλικτα ερωτήματα που έχουν τεθεί, αρκετά από τα οποία σχετίζονται με την προετοιμασία της αποστολής, αλλά και την άγνοια, που όπως προκύπτει από τις σχετικές ανακοινώσεις, είχε το ΓΕΕΘΑ αναφορικά με την τύχη των μελών της αποστολής.
Για αρκετές ώρες η στρατιωτική ηγεσία του Πενταγώνου εμφανιζόταν να μην έχει ξεκάθαρη εικόνα για τα γεγονότα, θεωρώντας αρχικά πως από το «αυτοκινητιστικό δυστύχημα» υπήρχαν μόνο ορισμένοι ελαφρά τραυματίες. Εν συνεχεία, αφού χρειάστηκε να περάσουν περισσότερες από 6 ώρες και εφόσον ήδη μια σειρά από διεθνή ΜΜΕ άρχισαν να κάνουν λόγο για νεκρούς Έλληνες που μετείχαν στην ανθρωπιστική αποστολή στη Λιβύη, το ΓΕΕΘΑ εξέδωσε σχετική ανακοίνωση, η οποία αποτύπωνε πλήρως το ιστορικό των σχετικών γεγονότων.