Πώς οι αστυνομικές Αρχές έφτασαν στον εντοπισμό 24 ατόμων που εξαπατούσαν τα θύματά τους μέσω ίντερνετ.
Στο «στόχαστρο» της ΕΛ.ΑΣ. βρίσκεται μεγάλο κύκλωμα που φέρεται να έχει διαπράξει δεκάδες ηλεκτρονικές απάτες σε βάρος ανυποψίαστων πολιτών. Η πολύμηνη έρευνα των αστυνομικών αναμένεται σύντομα να οδηγήσει σε συλλήψεις έως και 24 προσώπων, που, όπως όλα δείχνουν, είχαν στήσει έναν «λαβύρινθο» τραπεζικών λογαριασμών, μέσω των οποίων μετέφεραν τα χρηματικά ποσά που υφάρπαζαν ηλεκτρονικά από τα θύματά τους, τα οποία προέρχονται από όλη την Ελλάδα.
Σε μία από τις περιπτώσεις που φέρνει σήμερα στο φως η Realnews, ένας άνδρας από την Αθήνα, κάτοχος τραπεζικού λογαριασμού σε μεγάλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, έχει ήδη καταγγείλει στις Αρχές ότι έπεσε θύμα της συγκεκριμένης σπείρας απατεώνων. Για την υπόθεση διενεργείται ήδη προκαταρκτική έρευνα από τις αρμόδιες Αρχές, που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, ενώ μετά από σχετική εντολή αποφασίστηκε η παράταση της δέσμευσης των τραπεζικών και περιουσιακών στοιχείων των υπόπτων, ώστε να μη χαθούν τα ίχνη τους.
Κωδικοί
Σύμφωνα με τον καταγγέλλοντα, όλα ξεκίνησαν όταν δέχθηκε τηλεφωνική κλήση από άγνωστο άνδρα, ο οποίος τον καλούσε από κινητό. Ο τελευταίος ισχυρίστηκε ότι καλεί από συνεργαζόμενη με το θύμα τράπεζα και, με διάφορες προφάσεις, κατάφερε να πείσει τον καταγγέλλοντα να καταχωρίσει τους κωδικούς ασφαλείας του web banking σε έναν υπερσύνδεσμο που του απέστειλε μέσω μηνύματος SMS. Τόσο η συνομιλία με τον υποτιθέμενο υπάλληλο όσο και η χρήση του αληθοφανούς υπερσυνδέσμου δεν έβαλαν σε υποψίες το θύμα, που τελικά είδε να κάνουν φτερά από τον τραπεζικό λογαριασμό του περίπου 78.000 ευρώ!
Το εντυπωσιακό είναι ότι ο άγνωστος δράστης, με τη συμμετοχή και άλλων ατόμων, συνολικά 24 στον αριθμό, με διαμονή σε διάφορα σημεία της Ελλάδας, πραγματοποίησε έξι μεταφορές σε διάφορους λογαριασμούς και από εκεί σε άλλους. Πιο συγκεκριμένα, οι επιτήδειοι «έσπασαν» το ποσό των 78.000 ευρώ σε πέντε ποσά των 15.000 ευρώ και των 18.000 ευρώ, τα οποία κατέθεσαν σε έξι διαφορετικούς λογαριασμούς. Στη συνέχεια, από καθέναν από αυτούς τους λογαριασμούς μετέφεραν μικρότερα ποσά, 3.000-4.000 ευρώ, στους λογαριασμούς άλλων ατόμων με τόπους διαμονής διάφορα σημεία της χώρας, όπως το Ιλιον της Αττικής, η Αλεξάνδρεια Ημαθίας, το Αγρίνιο, η Στυλίδα και άλλες. Σημειώνεται ότι αυτοί οι λογαριασμοί ανήκαν σε διαφορετικές τράπεζες.
Οι ανωτέρω τραπεζικοί λογαριασμοί δεσμεύτηκαν, όπως και τα περιουσιακά στοιχεία των κατόχων, καθώς, όπως αναφέρεται σε σχετικό βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Αθηνών, υπάρχουν πολύ σοβαρές ενδείξεις ότι αποτελούν μέρος του προϊόντος της εγκληματικής δραστηριότητας και η τοποθέτηση των χρημάτων πίσω από το τραπεζικό απόρρητο έγινε με σκοπό την απόκρυψη της προέλευσής τους και την τελική νομιμοποίησή τους.
Συστάσεις
«Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε μια αυξανόμενη ροπή προς την ηλεκτρονική απάτη, ως εξέλιξη της κλασικής μορφής του αδικήματος που υφίσταται στον ποινικό μας κώδικα. Η λεγόμενη ηλεκτρονική απάτη. Είναι σημαντικό να γνωρίζει κάποιος πως οι κωδικοί e-banking αποτελούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και είναι αδιαπραγμάτευτη η μη γνωστοποίησή τους», τονίζει η δικηγόρος Ανθούλα Ανάσογλου.
Οπως σημειώνει, όταν δέχεται κάποιος ένα τηλεφώνημα ή e-mail από μια υποτιθέμενη Αρχή που ζητά τέτοιες ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες, φρόνιμο είναι να μη βιάζεται να απαντήσει, αλλά να επεξεργάζεται το μήνυμα και να διασταυρώνει την ταυτότητα του αποστολέα.
«Κανένας υπάλληλος δημόσιας Αρχής ή πιστωτικού ιδρύματος δεν θα προβεί σε ερώτηση τηλεφωνική αναφορικά με τα προσωπικά δεδομένα. Πλέον, η πολιτεία, διαμέσου των οργάνων της, προχωρά με άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο στην αντιμετώπιση της αυξανόμενης εγκληματικότητας».
Υποπτα στοιχεία
Το 2022, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος κατέγραψε υπερδιπλασιασμό υποθέσεων ηλεκτρονικού ψαρέματος σε σχέση με το 2021, ενώ αύξηση καταγράφηκε και σε περιστατικά «smishing», απάτης μέσω μηνυμάτων SMS, και vishing, απάτης μέσω κλήσης στο τηλέφωνο.
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ένας αριθμός τηλεφώνου, ένα SMS ή ένα e-mail είναι ύποπτα. Οταν, για παράδειγμα, υπάρχουν κάποια ορθογραφικά λάθη ή λάθη σύνταξης ή γενικότητες. Αυτό είναι μια ένδειξη ότι ίσως να πρόκειται για απάτη. Επίσης, όταν κάποιος πολίτης δει μήνυμα από δημόσιο φορέα, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο αίτημα, ή όταν ζητούνται πληροφορίες όπως οι κωδικοί e-banking, θα πρέπει να αποφεύγει το οποιοδήποτε κλικ σε συνδέσμους (links) που οδηγούν σε ιστοσελίδες στις οποίες ζητείται από τον χρήστη η παραχώρηση προσωπικών δεδομένων, όπως είναι τα ευαίσθητα ιδιωτικά στοιχεία, οι κωδικοί, ο τραπεζικός λογαριασμός ή και η τραπεζική κάρτα. Οι πολίτες θα πρέπει να επικοινωνούν άμεσα με την τράπεζά τους και τις αστυνομικές Αρχές.
Υπενθυμίζεται ότι περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης πολιτών υπάρχουν αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr), στην ενότητα «Οδηγός του πολίτη/Χρήσιμες συμβουλές», ενώ επιπλέον πληροφορίες και συμβουλές για περιστατικά ηλεκτρονικής απάτης υπάρχουν στην ιστοσελίδα της διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος www.cyberalert.gr.