Μπορεί κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές ο κ. Απόστολος Βακάκης να μην επιφύλασσε ειδήσεις για το σχεδιασμό της Jumbo φέτος μιας και στην πρόσφατη ΓΣ των μετόχων είχε φροντίσει να ανοίξει τα χαρτιά του, εν τούτοις δεν έχασε την ευκαιρία να κρούσει για ακόμα μία φορά καμπανάκι ότι το «πάρτι» μπορεί να τελειώσει απότομα, καθώς ο καταναλωτής δεν μπορεί να ακολουθήσει το ξέφρενο σπιράλ των ανατιμήσεων. Πάντως, ο ίδιος εμφανίστηκε να εκτιμά πως το 2023 θα είναι το έτος που η αλυσίδα, την οποία παρομοίασε με «επιθετικό ελικόπτερο» κάποια στιγμή στην ομιλία του, θα ξεπεράσει το 1 δισ ευρώ σε πωλήσεις, γράφοντας +15% απ’ τα περίπου 950 εκατ. ευρώ του 2022! Μία πρόβλεψη συντηρητική βέβαια, εάν λάβει κανείς υπόψη την επίδοση της εταιρείας στο α’ τρίμηνο και το +33% που πέτυχες σε ενοποιημένο επίπεδο.
Και πάλι, ο ίδιος εμφανίστηκε με αρκετή αμυντική στάση παρά τις έως τώρα οικονομικές υπεραποδόσεις της εισηγμένης στο ΧΑ εταιρείας, επιβεβαιώνοντας το «φρένο» που πατάει στον ρυθμό επέκτασης του δικτύου καταστημάτων αλλά και μέσα από την απόφαση του να αποπληρωθεί πρόωρα το ομολογιακό δάνειο λήξης 2026 και ύψους 200 εκατ. ευρώ που είχε λάβει το 2018. Η αποπληρωμή του θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του 2023 και όπως ανέφερε ο κ. Βακάκης, δεν προβλέπεται να λάβει νέο δάνειο.
«Χωρίς τον καταναλωτή, δεν έχει πάρτι», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης προτρέποντας και άλλες επιχειρήσεις απ’ όλη την αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Jumbo ώστε να μειώσουν κι άλλο τις απαιτήσεις τους και να επανέλθουν τα πράγματα σε κάποια ομαλότητα. Απ’ την πλευρά του επανέλαβε το σχέδιο να περάσει στον καταναλωτή όλη την ωφέλεια από τη μείωση τιμών που παρατηρείται σε επίπεδο παραγωγής, και κάτι παραπάνω, μιας και έχει αποφασιστεί φέτος να μειωθεί κατά 200 μβ το περιθώριο κέρδους του ομίλου (στο 54%). Κάτι που θα σημάνει μειώσεις τιμών στο ράφι.
«Οι τιμές που σήμερα αντιμετωπίζει ο καταναλωτής δεν είναι διατηρήσιμες. Είναι μαθηματικά βέβαιον πως εάν δεν κάνουμε κάτι θα βρεθούμε ενώπιον μίας πολύ κακής κατάστασης», προειδοποίησε.
«Όλοι πρέπει να είναι προσεκτικοί λόγω της μεταβλητότητας και των κακών νέων που έρχονται», πρόσθεσε ο κ. Βακάκης λέγοντας πως μέχρι τώρα δείχνει πως βρισκόμαστε σε «μήνα του μέλιτος» που όμως θα φθάσει στο τέλος του.
«Είμαι πάντα σκεπτικός για το μέλλον. Κατά την άποψη μου όλα συνδέονται με την παραγωγικότητα και πολλές παράμετροι σήμερα δεν την ευνοούν», σημείωσε. Σε αυτούς συμπεριέλαβε το αυξανόμενο κόστος χρήματος, τη δύσκολη πρόσβαση του καταναλωτή στην πίστωση, την πολιτική αβεβαιότητα και την έλλειψη προσωπικού.
«Ολοι αυτοί οι παράμετροι, εάν διατηρηθούν όπως είναι σήμερα, σίγουρα θα καταστήσουν όλο το περιβάλλον πολύ χειρότερο απ’ ότι σήμερα νοιώθουν οι περισσότεροι», τόνισε.
Πριν από περίπου δύο εβδομάδες άνοιξε και το πρώτο κατάστημα επί ισραηλινού εδάφους μέσω franchise. «Το λανσάρισμα πήγε περίπου όπως το περιμέναμε, Πρέπει όμως να γίνουν περισσότερα απ’ τους τοπικούς μας εταίρους», σημείωσε υπογραμμίζοντας την αναχρονιστική, όπως χαρακτήρισε, πολιτική να κολλούν την τιμή λιανικής στο σύνολο των προϊόντων ενός σούπερ μάρκετ.
Για φέτος, η Jumbo προβλέπει επενδύσεις (Capex) ύψους 65 εκατ. ευρώ αν και ο κ. Βακάκης φρόντισε να δείξει ότι πλέον δεν βιάζεται για νέες επενδύσεις ενώ το ενδεχόμενο εξαγορών είναι εκτός συζήτησης. «Όλοι συμφωνούμε ότι αυτό το πληθωριστικό περιβάλλον δεν είναι βιώσιμο. Οπότε είναι λογικό να καθυστερήσουμε τα πλάνα που είχαμε. Επίσης δεν είναι στην πρόθεση μου να αγοράσουμε ανάπτυξη, δεν θέλουμε να δεσμευθούμε σε ακριβά πρότζεκτ. Διότι αυτό θα σημάνει την αρχή του τέλους».
Για το ενδεχόμενο διανομής μερίσματος στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, είπε ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη για κάτι τέτοιο, ούτως ώστε να δοθεί μία σαφής απάντηση. «Πρέπει να διαβάσουμε σωστά την αγορά. Εάν κάποιος θέλει μία εκτίμηση, θα έλεγα ότι τίποτα δεν θα συμβεί στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, ωστόσο μπορεί να συμβεί στο τέταρτο».
Στο επίπεδο των επεκτάσεων, η εταιρεία θα προχωρήσει στην προσθήκη ενός νέου καταστήματος στη Βουλγαρία, ενός ιδιόκτητου καταστήματος υπερκαταστήματος στη Ρουμανία στην πόλη Iasi αλλά και στο λανσάρισμα του e-shop της εταιρείας στη Ρουμανία, το οποίο μάλιστα ο κ. Βακάκης χαρακτήρισε ως πολύ σημαντικό project και μια πολύ μεγάλη επένδυση. Όσον αφορά το νέο υπερ-καταστήμα στην Κύπρο, αναμένεται να λειτουργήσει προς το τέλος του 2023 ή κατά το πρώτο τετράμηνο του 2024.
Τέλος ο κ. Βακάκης απαντώντας σε σχετική ερώτηση απέκλεισε το ενδεχόμενο να πουλήσει τη Jumbo.