Η Toyota δεν έκρυψε ποτέ την αδυναμία της στο υδρογόνο αλλά και την πεποίθηση της ότι πρόκειται για ένα πολλά υποσχόμενο καύσιμο όπως άλλωστε αποδεικνύει και η ενασχόλησή της με το Mirai.
Σε αυτό το πλαίσιο, δημιούργησε μια υδρογονοκίνητη παραλλαγή του GR Yaris το οποίο όμως δεν επωφελείται από τεχνολογία κυψελών καυσίμου, θέλοντας να καταδείξει την προοπτική του υδρογόνου ως εναλλακτικού καυσίμου στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ακολουθώντας παρόμοια ακριβώς λογική με το εξίσου υδρογονοκίνητο Corolla Sport που η Toyota έχει εξελίξει για αγωνιστικού περιεχομένου δραστηριότητες σε ιαπωνικό έδαφος, το GR Yaris H2 αξιοποιεί τον ίδιο τρικύλινδρο κινητήρα 1,6 λίτρων που εφοδιάζει την μέχρι σήμερα γνωστή εκδοχή του hot-hatch και διαθέτει ένα τροποποιημένο σύστημα τροφοδοσίας και ψεκασμού που του επιτρέπει να «καίει» υδρογόνο.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της Toyota, με δεδομένο ότι το υδρογόνο προσφέρει ταχύτερη και πιο καθαρή καύση από την βενζίνη ο τροποποιημένος κινητήρας υπόσχεται ακόμα μεγαλύτερη απόκριση αλλά και «εξαιρετικές περιβαλλοντικές επιδόσεις» χωρίς ταυτόχρονα να απεμπολεί την ηχητική και γενικότερη αίσθηση που συνεπάγονται οι κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Με δεδομένο ότι δεν αξιοποιείται τεχνολογία κυψελών καυσίμου και κατ΄επέκταση ηλεκτροκίνηση, το συγκεκριμένο σύνολο δεν απαλλάσσεται πλήρως από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίων του αζώτου, ωστόσο σύμφωνα με τους Ιάπωνες οι τιμές είναι σαφώς χαμηλότερες σε σχέση με την αντίστοιχη έκδοση βενζίνης.
Όπως ισχύει και για την αντίστοιχη, ιαπωνική έκδοση της Corοlla, η Toyota δεν έχει δημοσιοποιήσει επιπλέον στοιχεία που να αφορούν τις επιδόσεις και τα μεγέθη του GR Yaris H2 και την σχέση που αυτά έχουν με το επιβλητικό βενζινοκίνητο GR Yaris. Επίσης, όπως υπογραμμίζει επί του παρόντος δεν υπάρχουν σχέδια για την παραγωγή του.
Ο στόχος εξέλιξης του είναι αποκλειστικά ερευνητικός και αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου με άξονα το υδρογόνο ως μέρους της λύσης προς την κλιματική ουδετερότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, παράλληλα με την παρουσίαση του του GR Yaris H2 η Toyota ανακοίνωσε ότι τον Ιανουάριο του 2022 θα παρουσιάσει μια νέα, εξελιγμένη εκδοχή της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου η οποία θα εγγυάται μεγαλύτερη, κατά 54% ενεργειακή απόδοση, χαμηλότερο βάρος κατά 25% αλλά και μικρότερο όγκο κατά 25%.
Πλην των παραπάνω βελτιώσεων, το σύστημα κυψελών καυσίμου θα κατασκευαστεί σε δύο διατάξεις, τετραγωνισμένη και παραλληλεπίπεδη, προκειμένου να διευρυνθούν οι εφαρμογές του και να μπορεί να τοποθετηθεί σε μια ευρύτερη γκάμα αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των ελαφρών επαγγελματικών. Να σημειωθεί ότι η συναρμολόγηση θα πραγματοποιείται και στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στο κέντρο έρευνας και εξέλιξης της Toyota στις Βρυξέλλες.
Υπενθυμίζεται ότι η τρέχουσα τεχνολογία κυψελών καυσίμου δια χειρός Toyota υπόσχεται ελάχιστη αυτονομία περί τα 400 χλμ. π.χ. σε λεωφορείο και χρόνο ανεφοδιασμού μόλις 10 λεπτά.