Της Δήμητρας Πανανού
Με καταιγιστικό ρυθμό συνεχίζονται οι καταγγελίες φοιτητών και φοιτητριών του ΕΚΠΑ εις βάρος του διδάσκοντα στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ο οποίος παύθηκε από τα καθήκοντά του, ενώ την ίδια στιγμή διεξάγεται εισαγγελική έρευνα για αδικήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας και για παράνομη βία. Μετά τις διαστάσεις που πήρε η υπόθεση, νέες καταγγελίες βλέπουν το φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με τις οποίες ο καταγγελλόμενος φέρεται να επιδιδόταν σε απρεπή και σεξιστικά σχόλια, τα οποία έφταναν στο σημείο της σεξουαλικής παρενόχλησης, καθώς και σε απειλές. Στην ομάδα «EMME Whistleblowing» που έχουν δημιουργήσει στο διαδίκτυο οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του ΕΚΠΑ σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, οι καταγγελίες για τον, ερευνώμενο από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, διδάσκοντα πέφτουν «βροχή». Οπως φαίνεται, για τον καθηγητή του Εργαστηρίου Οπτικοακουστικών Μέσων, με τα αρχικά Ν.Μ., υπάρχουν πολλά ακόμα να ειπωθούν από νυν και πρώην φοιτητές του. Το… προφυλακτικό Σε μια από τις νέες καταγγελίες, φοιτήτρια διηγείται την ψυχολογική πίεση που της ασκούσε ο συγκεκριμένος άνθρωπος. «Δεχόμουν συνεχή σεξιστικά και απρεπή σχόλια διά ζώσης, συχνή και πιεστική επικοινωνία για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα (στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) με στόχο τη συνάντηση, ενώ μου γίνονταν και αδιάκριτες ερωτήσεις για την προσωπική και ερωτική ζωή μου. Γενικότερα, δεχόμουν απρεπή συμπεριφορά που δεν ενδείκνυται μεταξύ διδάσκοντος και φοιτητή ή φοιτήτριας. Αντίστοιχες συμπεριφορές έχουν δεχθεί και φιλικά μου πρόσωπα από τον ίδιο άνθρωπο», γράφει η νεαρή κοπέλα και αναφέρεται σε ένα περιστατικό που θυμάται χαρακτηριστικά: «Ενώ καθόμουν στο γραφείο, παρατήρησα ένα κομμάτι περιτυλίγματος προφυλακτικού ξεχασμένο στη γωνία και προφανώς για να το είδα σημαίνει ότι ήταν σε κοινή θέα. Δεν μου πέφτει λόγος όταν κάτι είναι μεταξύ ενηλίκων και συναινετικό. Το πρόβλημά μου είναι ότι δεν τον ένοιαζε να το κρύψει όπως πρέπει. Δεν τον ένοιαζε το πλαίσιο, η εικόνα που θα περάσει, που ακόμα και αυτό παραβιάζει τα όρια που υπάρχουν μεταξύ καθηγητή και φοιτήτριας. Εκείνη την ώρα ένιωσα πραγματικά πολύ άσχημα»
Απειλές
Αλλη φοιτήτρια του Τμήματος επίσης καταγγέλλει πως ο καθηγητής Ν.Μ., ο οποίος αποτελεί μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) της Σχολής με εξειδίκευση στα οπτικοακουστικά μέσα και εργαλεία επεξεργασίας ψηφιακού περιεχομένου, χρησιμοποιούσε την ιδιότητά του προκειμένου να πετύχει τους στόχους του, καθώς απειλούσε τους φοιτητές ότι θα τους «κόψει». Η ίδια αφηγείται: «Προσπάθησα επανειλημμένα να περάσω το μάθημά του, κάτι που δυστυχώς δεν έγινε, μέχρι που με κάλεσε για να μιλήσουμε στο γραφείο του. Του εξήγησα ότι Ο διδάσκων στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΕΚΠΑ, Ν.Μ. εργάζομαι και γι’ αυτό δεν μπορώ να παρακολουθώ το μάθημα και του ζήτησα να μου δώσει κάποιες κατευθυντήριες γραμμές, ώστε να μπορέσω να εξεταστώ επιτυχώς. Δεν μου απάντησε τίποτα σχετικό με το μάθημα, παρά μου είπε “βάλε το μουτράκι σου να διαβάσει και ξαναέλα να τα πούμε από κοντά”. Προσπάθησα πάλι να δώσω το μάθημα, αλλά πάλι με έκοψε. Τον ρώτησα τι έκανα λάθος και μου είπε πάλι “έλα στο γραφείο μου να τα πούμε”. Οταν πήγα, μου είπε ότι μόνο αυτός μπορεί να μου ανοίξει πόρτες για να δουλέψω στην τηλεόραση. Του απάντησα ότι δεν με αφορά καθόλου να δουλέψω στην τηλεόραση και το μόνο που θέλω είναι να περάσω το μάθημα για να πάρω το πτυχίο μου. Μου απάντησε “κρίμα…”». Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει η φοιτήτρια: «Με τα χίλια ζόρια κατάφερα να περάσω το μάθημα, όταν τον ενημέρωσα ότι ο πατέρας μου είναι δημοσιογράφος και, επειδή δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς ζητά για το μάθημά του, θα “ενημερώσω” τον πατέρα μου για να με βοηθήσει». Σημειώνεται ότι σε άλλες καταγγελίες ο εν λόγω διδάσκων φέρεται να ζητούσε από φοιτήτριες γυμνές φωτογραφίσεις στο εργαστήριο για να τις… βαθμολογήσει, ενώ «διατύπωνε λόγο προσβλητικό, υποτιμητικό, χλευαστικό εναντίον φοιτητών και φοιτητριών». Μάλιστα, συνήθιζε, σύμφωνα με φοιτητές του, να προσφωνεί όλους τους φοιτητές σε θηλυκό γένος ως ένδειξη «στήριξης» και «γυναικείας αλληλεγγύης». Το προσωπείο αυτό, σύμφωνα με τους φοιτητές, τον βοηθούσε να προσεγγίζει φοιτήτριες χωρίς να στοχοποιείται.