«Καπέλα» Brexit στις e-shop συναλλαγές
3 years, 9 months ago
6

Παραγγελίες που έρχονται με κούριερ επιβαρύνουν τους παραλήπτες με ΦΠΑ 24% ή ΦΠΑ και δασμούς κάνοντας πιο «αλμυρά» τα ψώνια

Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται μετά την αποχώρηση της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση η ταχυδρομική παραγγελία προϊόντων από τη χώρα αυτή, με πολλούς καταναλωτές να βρίσκονται πλέον προ πολλών δυσάρεστων εκπλήξεων. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων καλούνται να πληρώσουν ΦΠΑ 24% ή ΦΠΑ και δασμούς. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις που οι παραγγελίες έρχονται με κούριερ, οι εταιρείες αυτές μπορεί να ζητούν και τέλη εκτελωνισμού επιβαρύνοντας ανάλογα τους παραλήπτες, οι οποίοι, έχοντας συνηθίσει για πολλά χρόνια σε διαφορετικό καθεστώς, βρίσκονται προ εκπλήξεων όταν αντικρίζουν τη «λυπητερή».

Εάν συνδυαστούν όλα αυτά με τις καθυστερήσεις που υπάρχουν στα ταχυδρομεία λόγω της πανδημίας, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι η παραγγελία πλέον οποιουδήποτε προϊόντος από βρετανικά καταστήματα έχει τις προοπτικές να εξελιχθεί σε δυσάρεστη περιπέτεια. Για τον λόγο αυτόν, ήδη, έμπειροι χρήστες του Διαδικτύου αποφεύγουν να κάνουν τέτοιες αγορές, περιμένοντας τουλάχιστον να δουν το πώς θα εξελιχθεί ή κατάσταση και αν θα υπάρξουν άλλες ρυθμίσεις μεταξύ της ΕΕ και της Βρετανίας.

Από τις αρχές του έτους και λόγω του Brexit όλα τα προϊόντα που προέρχονται από τη Βρετανία με αξία από 22 ευρώ και πάνω περνούν υποχρεωτικά τελωνείο και εάν έχουν αξία έως 150 ευρώ επιβάλλεται υποχρεωτικά ΦΠΑ. Εάν η αξία είναι πάνω από τα 150 ευρώ και τα προϊόντα δεν έχουν κατασκευαστεί στη Βρετανία, επιβάλλονται ΦΠΑ και δασμοί.

Η αφαίρεση του ΦΠΑ

Για τους λόγους αυτούς οι πιο τολμηροί που θέλουν ή είναι αναγκασμένοι να παραγγείλουν άμεσα προϊόντα από τη Βρετανία πρέπει να ξέρουν ότι τα περισσότερα καταστήματα στη χώρα αυτή αφαιρούν από μόνα τους τον βρετανικό ΦΠΑ, αφού ο φόρος προστιθέμενης αξίας θα πληρωθεί στο τελωνείο με την είσοδο του προϊόντος στην Ελλάδα. Βέβαια με τον βασικό ΦΠΑ στη Βρετανία να διαμορφώνεται σε 20% και στην Ελλάδα στο 24%, ο καταναλωτής επίσης έχει να καταβάλει και επιπλέον καπέλο 4%.

Για παράδειγμα, έξυπνο κινητό τηλέφωνο γνωστής ασιατικής μάρκας κοστίζει σε μεγάλη αλυσίδα ηλεκτρονικών λιανικών πωλήσεων που στέλνει από τη Βρετανία 248,93 στερλίνες συμπεριλαμβανομένου του βρετανικού ΦΠΑ. Οταν ο καταναλωτής θα το βάλει στο καλάθι του να το παραγγείλει με παράδοση στην Ελλάδα, η τιμή του διαμορφώνεται στις 207,44 στερλίνες, αφού αφαιρείται ο ΦΠΑ. Η εταιρεία προσθέτει ακόμα εκτός από τα ταχυδρομικά έξοδα και τα λεγόμενα «τέλη εισαγωγής», τα οποία ανέρχονται στην προκειμένη περίπτωση σε 27,71 στερλίνες. Το συνολικό ποσό μαζί με τα μεταφορικά φτάνει τις 240,89 στερλίνες χωρίς να έχει υπολογιστεί τυχόν πρόσθετο κόστος όταν θα περάσει από τα ελληνικά τελωνεία. Επίσης δεν υπολογίζονται τυχόν τέλη εκτελωνισμού εάν έλθει με υπηρεσία κούριερ.

Οπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) σχετικά με τις αγορές από Βρετανία:

Αποστολές εμπορευμάτων αξίας έως 22 ευρώ απαλλάσσονται από δασμό και ΦΠΑ, δεν απαιτούνται τελωνειακές διασαφήσεις και μετά τη διαλογή είναι ελεύθερα.
Για αποστολές εμπορευμάτων αξίας άνω των 22 ευρώ και έως 150 ευρώ τηρούνται τελωνειακές διατυπώσεις, υποβάλλονται τελωνειακές διασαφήσεις, απαλλάσσονται από τον δασμό και επιβάλλεται μόνο ΦΠΑ.
Για αποστολές εμπορευμάτων μη εμπορικού χαρακτήρα από ιδιώτη σε ιδιώτη αξίας έως 45 ευρώ δεν απαιτούνται τελωνειακές διασαφήσεις, απαλλάσσονται από δασμό και ΦΠΑ και μετά τη διαλογή είναι ελεύθερα.
Για αποστολές αξίας άνω των 150 ευρώ επιβάλλονται δασμός και ΦΠΑ. Δεν επιβάλλεται δασμός εφόσον πρόκειται για προϊόντα που έχουν κατασκευαστεί στη Βρετανία και για μικρές αποστολές μη εμπορικού χαρακτήρα, κατά την εισαγωγή στην ΕΕ στο πλαίσιο της προτιμησιακής συμφωνίας, για προϊόντα που αποστέλλονται ως μικρά δέματα από ιδιώτες σε ιδιώτες, των οποίων η συνολική αξία δεν υπερβαίνει τα 500 ευρώ. Για τα εμπορεύματα που έχουν καταγωγή από τρίτες χώρες αλλά εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω του Ηνωμένου Βασιλείου επιβάλλεται και δασμός.
Επίσης η ΑΑΔΕ αναφέρει ότι τέλη εκτελωνισμού που επιβάλλουν μεταφορικές εταιρείες, λοιπές αμοιβές τους για τις παρεχόμενες υπηρεσίες (π.χ., τελωνειακή αντιπροσώπευση) και κόστη για διάφορα δικαιώματα (αποθήκευση, πρακτόρευση, διατακτικές) υπάγονται στη συμβατική σχέση μεταξύ του μεταφορέα και του πελάτη/παραλήπτη. Επομένως ο καταναλωτής πρέπει να ενημερωθεί εκ των προτέρων για να μην υπάρξουν εκπλήξεις.

in.gr