Το TaxisNet είναι ο μηχανισμός πρόσβασης της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) και χρησιμοποιείται από φυσικά και νομικά πρόσωπα για την ασφαλή είσοδο στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου.Επιτρέπει στους πολίτες και τις επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση με τους ίδιους κωδικούς σε όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου.
Αξίζει να αναφερθεί ότι μόνον κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 πραγματοποιήθηκαν 21.000.000 χρήσεις του TaxisNet από πολίτες και επιχειρήσεις για χρήση ψηφιακών υπηρεσιών και διαλειτουργικότητα με φορείς του Δημοσίου, έναντι μόλις 11.000.000 το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.
Επίσης, από τον Ιανουάριο ως τον Ιούλιο του 2020, 88 επιπλέον φορείς του Δημοσίου αξιοποίησαν το TaxisNet ως μηχανισμό πρόσβασης σε 93 ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχουν, ενώ σε όλη τη διάρκεια του 2019, μόλις 27 νέοι φορείς είχαν αξιοποιήσει το TaxisNet για 37 υπηρεσίες.
Παραδείγματα υπηρεσιών στις οποίες το TaxisNet παρέχει ασφαλή πρόσβαση είναι:
η ψηφιακή ταυτοποίηση κηδεμόνων για την εγγραφή των παιδιών στα νηπιαγωγεία,
η ψηφιακή υποβολή αιτήσεων για το επίδομα γέννησης (ΟΠΕΚΑ) και για το επίδομα ορεινών και μειονεκτικών περιοχών,
η υποβολή αιτήσεων παρόχων και δικαιούχων για το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους»,
η ηλεκτρονική υποβολή αιτημάτων λογοθεραπείας/εργοθεραπείας.
Η πανδημία και η ανάγκη αποφυγής των μετακινήσεων λειτούργησε ως επιταχυντής για την ψηφιακή μεταρρύθμιση στην Ελλάδα:
Νωρίτερα από το προβλεπόμενουλοποιήθηκε η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη gov.gr, όπου έχουν συγκεντρωθεί μέχρι αυτήν τη στιγμή περισσότερες από 600 υπηρεσίες που παρέχονται από το Δημόσιο ψηφιακά.
Με τους κωδικούς TaxisNet και μόνο, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις ταυτοποιούνται σε όλες τις υπηρεσίες του gov.gr αλλά και σε μια σειρά άλλων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που δεν περιλαμβάνονται, ακόμη, στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη.
Με τις ψηφιακές υπηρεσίες αποφεύγεται ένας τεράστιος αριθμός επισκέψεων σε δημόσιες υπηρεσίες, με όφελος για τη δημόσια υγεία αλλά και εξοικονόμηση σε εργατοώρες και ανθρωποώρες.
Νέα διαδικασία για τη διαπίστωση της ανηλικότητας των αιτούντων διεθνή προστασία
Η προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων μεταναστών είναι ιδιαίτερα σημαντική προτεραιότητα για την Ευρώπη και τη χώρα μας. Για τη βέλτιστη προστασία είναι απαραίτητη η εξακρίβωση της πραγματικής ηλικίας του αιτούντος, ώστε να αποφεύγονται περιπτώσεις καταχρηστικής χρήσης των σχετικών προγραμμάτων.
Τη δυνατότητα διαπίστωσης της ανηλικότητας των αιτούντων διεθνή προστασία στα έξι Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης και σε όλες τις δομές φιλοξενίας που υπάρχουν ανά την επικράτεια, προβλέπει απόφαση των Υπουργών Υγείας και Μετανάστευσης και Ασύλου.
Η νέα διαδικασία έχει ενσωματώσει τα διεθνή πρότυπα διαπίστωσης της ανηλικότητας όπως αυτά τα προσδιορίζει η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασύλου (EASO). Συγκεκριμένα, η απόφαση ορίζει μεταξύ άλλων, ότι:
Εάν υπάλληλος των αρμοδίων αρχών Υποδοχής και Ασύλου αμφιβάλλει σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας για την ανηλικότητα υπηκόου τρίτης χώρας ή ανιθαγενούς, οφείλει να ενημερώσει άμεσα τον είτε τον Διοικητή του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης, είτε τον διοικητή της Δομής Προσωρινής Υποδοχής ή Φιλοξενίας, είτε τον διοικητή της ΥΠ.Υ.Τ., είτε τον διοικητή της Υπηρεσίας Ασύλου, οι οποίοι με αιτιολογημένη απόφασή τους υποχρεούνται να διατάξουν την παραπομπή του προσώπου αυτού σε διαδικασία προσδιορισμού της ηλικίας.
Το όργανο που διατάσσει την παραπομπή λειτουργεί ως συντονιστής της διαδικασίας.
Τη δυνατότητα της ενημέρωσης των αρμοδίων διοικητικών αρχών, έχει και ο υπάλληλος οποιασδήποτε αρμόδιας αρχής για την προστασία ανηλίκων.
Η διαπίστωση της ηλικίας πραγματοποιείται από το Κλιμάκιο Ιατρικού Ελέγχου και Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης ή της Δομής Προσωρινής Υποδοχής ή Φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που έχουν αιτηθεί διεθνή προστασία, όπου φιλοξενείται ο υπήκοος τρίτης χώρας ή ανιθαγενής, ή των Κινητών Μονάδων Υποδοχής και Ταυτοποίησης.
Αποκλείονται από τη διενέργεια της προβλεπόμενης ψυχοκοινωνικής αξιολόγησης φορείς που είναι επιφορτισμένοι με τη φροντίδα ή τη στέγαση των προσώπων των οποίων η ηλικία αμφισβητείται.
Οι γνωματεύσεις, τα αποτελέσματα των εξετάσεων και η διοικητική πράξη προσδιορισμού της ηλικίας κοινοποιούνται στον υπήκοο τρίτης χώρας ή ανιθαγενή, ο οποίος, εφόσον θίγεται από αυτή, μπορεί μέσα σε χρονικό διάστημα δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίησή της να ασκήσει προσφυγή κατ’ αυτής ενώπιον του οργάνου που την εξέδωσε.