Ποιός θα πληρώσει το λογαριασμό για τη νέα τρύπα στα έσοδα;

Ποιός θα πληρώσει το λογαριασμό για τη νέα τρύπα στα έσοδα;

Και τώρα ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό; Με χαρακτηριστική άνεση, κορυφαίος κυβερνητικός αξιωματούχος παραδέχτηκε χθες σε μια… έκρηξη ειλικρίνειας ότι η πολιτική οικονομικού διωγμού των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων, είχε ως αποτέλεσμα να «φουντώσει» η φοροδιαφυγή και να καταγραφεί σημαντική υστέρηση στα φορολογικά έσοδα. «Μην ανησυχείτε, ο προϋπολογισμός θα κλείσει φέτος εντός προβλέψεων καθώς το… έχουμε το πρωτογενές πλεόνασμα του 1,75%». Για το αν … έχουμε όμως το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 που φτάνει στο 3,5% του ΑΕΠ ή κοντά στα επτά δις. ευρώ, ο ίδιος κυβερνητικός παράγοντας δεν ήταν και τόσο κατηγορηματικός. Το ενδεχόμενο επιβολής νέων μέτρων είναι ανοικτό καθώς οι δανειστές είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι η φοροδιαφυγή του 2017 θα φουντώσει ακόμη περισσότερο το 2018 εις βάρος των εισπράξεων από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων. Στο… και ένα, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης των φετινών φορολογικών δηλώσεων και αφού όλοι οι φορείς είχαν προειδοποιήσει για τις συνέπειες από την εκτόξευση των επιβαρύνσεων σε επίπεδα ακόμη και άνω του 60%, το υπουργείο Οικονομικών σκέφτεται… μέτρα. Όποιος νομίζει ότι οι δανειστές θα που «ναι» σε μια ελληνική πρόταση για μείωση των συντελεστών υπολογισμού των φόρων ή των ασφαλιστικών εισφορών χωρίς να ζητήσουν «ισοδύναμα», θα διαψευστούν. Το σενάριο είναι ήδη πάνω στο τραπέζι:

1.      Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για όσους δηλώνουν υψηλά εισοδήματα άνω των 30.000-40.000 ευρώ. Αυτό θα γίνει πιθανότατα με μείωση του πλαφόν υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών το οποίο υπάρχει και σήμερα αλλά φτάνει στα δυσθεώρητα επίπεδα των 70.000 ευρώ ετησίως (σ.σ δηλαδή ασφαλιστικές εισφορές υπολογίζονται με συντελεστή 27% ή και ακόμη υψηλότερο για το τμήμα του εισοδήματος έως τις 70.000 ευρώ ενώ από αυτό το όριο και πάνω δεν υπάρχει επιβάρυνση για τις εισφορές. Το παράλογο με τις εισφορές είναι ότι ενώ εισπράττονται εισφορές για εισοδήματα έως και 70.000 ευρώ, αυτές δεν επιδρούν θετικά στο ύψος της σύνταξης λόγω του «κόφτη» που υπάρχει στην κύρια σύνταξη. Πιο απλά: οι ειλικρινείς που εμφανίζουν εισοδήματα 70.000 ευρώ, πληρώνουν για μια σύνταξη που δεν θα πάρουν ποτέ και για μια υγειονομική   περίθαλψη η οποία θα ήταν ακριβώς η ίδια ακόμη και αν δήλωναν 7000 ευρώ τον χρόνο. Είναι αμφίβολο αν η μείωση του πλαφόν θα περιορίσει τη φοροδιαφυγή, τουλάχιστον όμως θα δώσει ένα κίνητρο για να μην γίνεται ακραία απόκρυψη εισοδημάτων.

2.      Αύξηση του ελάχιστου πλαφόν των ασφαλιστικών εισφορών. Το θέμα έχει τεθεί στο τραπέζι αρκετές φορές. Τα 186 ευρώ τον μήνα θεωρούνται λίγα όταν μέχρι και το 2016 κανείς δεν πλήρωνε λιγότερα από 230 ευρώ κατ’ ελάχιστον. Είναι πολύ πιθανό το θέμα να επανέλθει στο τραπέζι ως πρόταση για «δημοσιονομικό ισοδύναμο» ενδεχόμενης μείωσης των επιβαρύνσεων για τους έχοντες.

3.      Επαναφορά της αυτοτελούς φορολόγησης των εισοδημάτων από επιτήδευμα με επαναφορά του υψηλότερου συντελεστή γι’ αυτούς που δηλώνουν λίγα (σ.σ ο συντελεστής μέχρι και το 2016 ήταν στο 26% και μειώθηκε στο 22%) και μείωση γι’ αυτούς που δηλώνουν περισσότερα (σ.σ ο συντελεστής ήταν 33% για αυτούς που δήλωναν εισοδήματα πάνω από 50.000 ευρώ και εκτοξεύτηκε στο 45%).

Οι αποφάσεις θα ληφθούν ύστερα από διαπραγμάτευση με τους δανειστές. Οι αλλαγές θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες καθώς ο κίνδυνος εκτροχιασμού των φορολογικών εσόδων του 2018 είναι ορατός. Αν η μείωση των δηλωθέντων εισοδημάτων των επιτηδευματιών έφτασε στο 20% το 2017, το 2018 θα είναι ακόμη μεγαλύτερη κάτι που φαίνεται ήδη από το ρυθμό έκδοσης τιμολογίων στην αγορά. 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ


Top
Some text some message..